تولید محتواسئو خارجی

آموزش اصول رپورتاژ نویسی (چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟)

نحوه نوشتن رپورتاژ و تاثیر آن بر کسب و کار به قدری زیاد هست که نادیده گرفتن اصول رپورتاژ نویسی می تونه به راحتی باعث هدر رفتن زمان و بودجه شما بشه. پس اگه به این موضوع فکر می کنید که چطور باید یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسید، نکاتی رو که در این مطلب از نشونت ذکر شده با دقت دنبال کنید.

معنی رپورتاژ آگهی دقیقاً چیه؟

معنی اسمش کاملا روشنه. رپورتاژ آگهی یک متن تبلیغاتی هست که می تونه با اهداف مختلفی منتشر بشه.

به عنوان مثال شما می تونید یک رپورتاژ رو با اهدافی مثل معرفی برندتون، معرفی محصولاتتون و یا حتی ارجاع دادن کاربر به سایتتون منتشر کنید.

ما قبلا نمونه هایی از رپورتاژ آگهی رو قرار دادیم که پیشنهاد می کنیم بررسی بفرمایید (مشاهده نمونه های رپورتاژ آگهی). اما در ادامه در مورد اصول نوشتن رپورتاژ نکات خیلی مهمی رو خدمتتون ارائه خواهیم داد.

انتخاب منبع مناسب برای انتشار رپورتاژ

اولین مرحله برای دریافت بازخورد خوب از رپورتاژ آگهی اینه که یک منبع مناسب رو انتخاب کنید. این منبع مناسب می تونه یک سایت پربازدید باشه یا اینکه منبعی باشه با محدودیت های کمتر که به شما اجازه می ده هر نوع شخصی سازی که مدنظر دارید پیاده‌سازی کنید.

اجازه ندهید تبلیغاتی بودن متن مشخص شود

شما رپورتاژ منتشر می کنید که در نهایت به هدف نهایی که تعیین کردید برسید. کدوم هدف؟ همون 3 موردی که بالاتر ذکر کردیم. هدف نهایی هر چیزی هم که باشه، زمانی بهش خواهید رسید که اجازه ندید کاربر یا همان مخاطبی که در حال خوندن متن رپورتاژ ما هست، پی به تبلیغاتی بودن متن ببره.

به هیچ عنوان به این معنا نیست که اصلا تبلیغات نکنیم. بلکه تبلیغات رو به شکل هوشمندانه در دل متن رپورتاژمون قرار بدیم. تعادل میزان تبلیغات و میزان متن مفید و آموزشی به نحوی باشه که متن شما یک متن آموزشی به نظر برسه، نه یک متن تبلیغاتی.

اینکه چطور باید این اتفاق بیفته در ادامه به خوبی باهاش آشنا می شید.

رعایت صداقت در نوشتن محتوای رپورتاژ

دروغگو دشمن خداست. این جمله رو از دوران کودکی بارها به ما یادآوری کردند. اما مساله کمی فراتر از دشمن خدا بودن هست. یک دروغگو علاوه بر دشمن خدا، دشمن مخاطب ما هم هست. هرگز یک مخاطب به متنی که پر از دروغ یا اغراق های عجیب و غریب هست اعتماد نمی کنه. بنابراین صداقت رو در ارائه محتوا خصوصا در نوشتن رپورتاژ آگهی رعایت کنید.

عنوان و تیتر جذاب انتخاب کنید

عنوان اولین چیزی هست که مخاطب از رپورتاژ آگهی شما می بینه. اگر در این مرحله قوی عمل نکنید، احتمالا بازنده باشید.

یک عنوان خوب عنوانی هست که اولا مشخص کنه رپورتاژ در مورد چه موضوعی هست و ثانیا مخاطب رو وادار کنه که روی لینک رپورتاژ آگهی کلیک کنه.

نوشتن تیتر جذاب نیاز به خلاقیت داره و در موضوعات مختلف متفاوت هست. هرگز اجازه ندید عنوان محتوای شما تبلیغاتی به نظر برسه. کلماتی مثل بهترین، جذاب ترین و… میتونه کمی متنتون رو تبلیغاتی کنه. بنابراین در به‌کارگیری کلمات و عبارات خصوصا در عنوان رپورتاژ آگهی دقت کنید.

نوشتن چکیده خوب در ابتدای رپورتاژ آگهی

اگه آزمون مرحله قبل رو پاس کنید و یک عنوان جذاب بنویسید و باعث بشید مخاطب روی رپورتاژ شما کلیک کنه و به دل محتوای شما وارد بشه، این چکیده هست که می تونه مخاطب رو تا پایان رپورتاژ همراه شما نگه داره. پس همونطور که یک عنوان جذاب نوشتید، یک چکیده کوتاهی هم در مورد موضوعی که رپورتاژ منتشر کردید بنویسید. فراموش نکنید که نه تبلیغاتی باشه و دروغ.

درسته! کار خیلی مشکلی هست و نیاز به تمرین و تکرار داره تا بتونید به این مهارت برسید. اما نشدنی نیست. پس تلاش کنید این دو مرحله مهم رو با نهایت قدرت انجام بدید.

عدم اجرای صحیح این دو مرحله، یعنی عنوان نویسی و چکیده نویسی خوب، احتمالا باعث میشه بازدهی خوبی دریافت نکنید.

درک نیاز مخاطب به طور دقیق

وقتی قصد دارید متن اصلی رپورتاژ رو بنویسید، قبل از هرچیزی باید ببینید مخاطب شما به چه چیزی نیاز داره. با چه چیزی خوشحال یا ناراحت میشه. دنبال چه خدمات یا محصولی هست و ممکنه محدودیت های بودجه ای توی انتخابش چه تاثیراتی بذاره.

اگر این موارد به طور دقیق درک کنید، نوشتن متن خیلی برای شما ساده تر خواهد شد.

تنظیم لحن مناسب با توجه مخاطب

مخاطبان مختلفی که خدمات مختلف نیاز دارن، بدون شک دارای سلیقه های متفاوتی هستند. این تفاوت سلیقه باعث تفاوت لحنشون هم میشه. نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی باید با لحنی باشه که مخاطب باهاش ارتباط برقرار کنه. باید بدونید که در رپورتاژی که قرار هست بنویسید، لحن عامیانه و صمیمی بهتره یا لحن رسمی و خشک.

خارج کردن متن از لحن تبلیغاتی

رپورتاژ شما حتما باید نکات و ارزش های مثبتی برای مخاطب به همراه داشته باشه. بیشتری درصد از کل محتوای رپورتاژ شما باید شامل ارائه اطلاعات، آموزش یا مواردی باشه که مخاطب بهش نیاز داره. بنابراین متن محتوا رو حتماً از جنبه تبلیغاتی خارج کنید و روی ارائه محتوای مفید تمرکز کنید.

درگیری احساس مخاطب در متن رپورتاژ

وقتی نیاز مخاطب رو به طور صحیح بشناسید، کاملا به این موضوع اشراف خواهید داشت که چطور احساسات مخاطب رو در کنترل خودتون داشته باشید. احساس خوشحالی یا ناراحتی دادن به مشتری با نوشتن صحیح و البته با درک صحیح نیازهای مشتری شدنی هست.

تاثیرگذاری روی احساسات مخاطب می تونه خیلی سریع شما رو به هدفی که داشتید برسونه.

نوشتن متن رپورتاژ با روایت داستان

در متن رپورتاژ آگهی از روایت داستان استفاده کنید. داستان سرایی در رپورتاژ کمک زیادی به درگیر شدن مخاطب با ماجرای رپورتاژ خواهد کرد. وقتی قصه ای رو روایت می کنید، می تونید شخصیت های قصه و دیالوگ هارو طبق اهداف رپورتاژتون تنظیم کنید. بنابراین نتیجه میگیریم که داستان نویسی در نوشتن رپورتاژ آگهی بسیار مهم تلقی می شه.

از منابع معتبر نقل قول کنید

وقتی در متن رپورتاژ ادعایی می کنید، استناد کردن به منابع معتبر باعث افزایش اعتبار محتوای شما هم خواهد شد. بنابراین اگر فکر می کنید نیاز به ذکر یک منبع هست، حتما این کار رو انجام بدید.

بخش های خوانا در متن رپورتاژ ایجاد کنید

خوانایی متن رپورتاژ شدیدا مهم هست. سعی کنید متن محتوای رپورتاژ رو به بخش های مختلف تقسیم کنید. پاراگراف هارو ترجیحاً کوتاه بنویسید. از رنگ ها و استایل های مناسب برای دیده شدن بهتر محتوا استفاده کنید.

استفاده از المان های اختصاصی در متن رپورتاژ

وقتی رپورتاژ شما داری المان خاصی باشه، کمک زیادی به افزایش اعتبار شما خواهد کرد. المان هایی مثل:

  • تصاویر اختصاصی
  • ویدیوهای اختصاصی
  • جداول و آمارهای موردنیاز

استفاده از هدینگ های صحیح و منظم

نوشتن یک رپورتاژ قاعدتا باید دارای بخش های متنوعی باشه. بهتره این بخش ها با هدینگ های مناسب و مرتبط جداسازی و زیرمجموعه سازی بشه تا متن هم توسط کاربران و هم موتورهای جستجو به طور دقیق و کامل درک بشه.

تعادل بین تعداد کلمات متن با هدف رپورتاژ

یک محتوای خوب الزاما دارای طول متن بلند نیست. ممکنه شما با محتوایی 400 کلمه ای، بهترین نتیجه رو بگیرید در حالی که این نتیجه گیری در موضوعی دیگه با یک محتوای 2000 کلمه ای امکان پذیر باشه. چیزی که حجم محتوا رو تعیین می کنه، موضوع رپورتاژ و نیاز مخاطب هست. پس همیشه باید نیاز مخاطب رو در اولویت قرار بدیم.

حرفه ای لینک سازی کنید

بهتره با هم صادق باشیم، یکی از اهداف رپورتاژ برای ما لینک سازی کردن هست. اینکه چطور لینک صفحات و سایت های مختلف رو درون رپورتاژ قرار بدیم بسیار مهم هست. از قرار دادن لینک رقبا واهمه نداشته باشیم. این موضوع حتی به سئوی سایت خودمان هم کمک خواهد کرد.

فراموش نکنید که همیشه نیاز به درج لینک نیست و گاهاً برند منشن، تاثیر بسیار بیشتری از درج لینک می ذاره. اما اگر خرید بک لینک رپورتاژی رو در برنامه خودتون قرار دادید، حتما به بهینه ترین شکل ممکن از پتانسیل ها استفاده کنید.

سئوی محتوا رو به طور کامل رعایت کنید

سئوی محتوا کمک میکنه تا کلمات کلیدی هدفمندی که برای رپورتاژ آگهی در نظر گرفتید به صورت بهینه در بدنه متن استفاده کنید. این استفاده بهینه اصطلاحاً سئوی محتوا گفته میشه.

وفق دادن محتوای رپورتاژ با نمای سایت میزبان

همونطور که توضیح دادیم، یکی از المان هایی که می تونید به رپورتاژتون اضافه کنید تصاویر و ویدئو ها هستند. نکته ای که باید دقت داشته باشید این هست که تم کلی المان های بصری شما با نمای سایتی که در اون رپورتاژ منتشر می کنید همخوانی داشته باشه.

یعنی ابتدا قالب سایت میزان رو ملاک قرار بدید و بعد المان هایی متناسب با قالب اون سایت طراحی کنید.

این کار باعث می شه که مخاطب احساس کنه که مطلبی اختصاصی از همون سایت رو مطالعه می کنه.

رعایت این موارد کافی هست؟

مواردی که گفته شد مهمترین نکاتی بودند که لازم هست در نوشتن رپورتاژ آگهی بهینه رعایت کنیم. رعایت اصول رپورتاژ نویسی کمک میکنه تا بتونیم سریع تر و کم هزینه تر یک کمپین رپورتاژ رو اجرا کنیم.

در چه سایت هایی رپورتاژ آگهی منتشر کنیم؟

اینکه در چه سایت هایی می تونید رپورتاژ آگهی منتشر کنید نیازمند بررسی یک سری از فاکتورها هست. ما قبلا در مطلب انتخاب بهترین سایت های رپورتاژ آگهی به طور مفصل در این باره توضیح دادیم که پیشنهاد می کنیم حتما این مبحث مهم و مفید رو بررسی بفرمایید.

انتشار رپورتاژ در منابع اختصاصی نشونت

منابع اختصاصی نشونت جزو منابعی هستند که می تونید ازشون برای انتشار رپورتاژهای هدفمند خودتون استفاده کنید. ویژگی های این منابع رو در صفحه خرید رپورتاژ آگهی به طور کامل توضیح دادیم.

به هر سوالی که در این زمینه برای شما مطرح هست، آماده پاسخگویی هستیم.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

2 دیدگاه

  1. سلام
    ببخشید ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    من تا الان بیشتر از 10 رپورتاژ خریداری کردم و حدود 7.5 میلیون هم هزینه کردم اما اون رشدی که انتظارش رو داشتم ندیدم.
    میشه بفرمایید علتش چیه؟

    1. سلام
      سوالتون خیلی کلی هست و باید دقیق شرایط سایتتون بررسی بشه.
      ممکنه مشکل از سایت شما یا منابعی که برای انتشار رپورتاژ انتخاب کردید و یا نحوه اجرای کمپین رپورتاژتون باشه که نیاز به بررسی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *