تولید محتواسئو داخلی

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟ (روشهای کاهش بانس ریت)

برای اینکه نرخ پرش یا نرخ خروج که به انگلیسی در دیجیتال مارکتینگ Bounce Rate گفته می شه رو بهتر درک کنین یه مثال می‌زنیم. فرض کنید تو یه خیابون بسیار شلوغ یه فروشگاه فیزیکی دارین. برخی از مردم همونجا پشت در، ویترین مغازه رو نگاه می‌کنن و بدون اینکه وارد مغازه بشن از اونجا عبور می‌کنن و میرن. در این هنگام این سوال پیش میاد که چه عاملی باعث رفتن مشتری از جلوی در مغازه شده و در واقع چه کار کنیم که مشتری وارد مغازه ما بشه و با ما تعامل داشته باشه. اصلا چرا باید مشتری با ما تعامل برقرار نکنه؟ تمام این موارد رو در این مطلب از سایت نشونت بررسی می‌کنیم.

نرخ پرش چیست؟

احتمالاً بر اساس مثال قبلی، مفهوم نرخ پرش رو متوجه شده باشین. بله درست حدس زدین، نرخ برش یا بانس ریت، درصد بازدید کننده هایی هست که وارد سایت شما میشن ولی یا بلافاصله خارج میشن و یا اینکه پس از مدتی، بدون مشاهده صفحات دیگه، سایت شما رو ترک میکنن.

کاهش بانس ریت و نرخ پرش

شما عزیزان باید بدونید که کاهش نرخ پرش خیلی اهمیت داره‌. در واقع اینکه چقدر مخاطب‌های شما تبدیل به اهداف شما میشن مهمه، نه اینکه چقدر بازدید کننده دارین. تو همون مثال قبلی، اینکه مشتری بیاد تو مغازه از ما سوال کنه اجناس رو بررسی کنه و خرید کنه به نفع ما هست. ولی تعداد مشتری‌هایی که از جلوی مغازه بدون تعامل با ما رد میشن و میرن، مارو به اهدافمون نزدیک نمیکنن. نرخ پرش تک تک صفحات بر نرخ پرش کلی وب سایت تاثیر میذاره.

نرخ پرش سایت رو چه جوری حساب کنیم؟

حال شاید این سوال براتون ایجاد شده که نرخ پرش وب سایت رو چه جوری حساب کنیم؟ شما باید تعداد بازدید یه صفحه بدون ایجاد تعامل و یا درخواست دیگری رو بر تعداد کل بازدیدهای سایت تقسیم کنید، در این صورت نرخ پرش به دست میاد.

آیا نرخ پرش همیشه بده؟

در همین ابتدا به شما همراهان گرامی سایت نشونت بگوییم که نرخ پرش همیشه هم بد نیست. گاهی به این معناست که محتوا از هر نظر کامل بوده و کاربر تمام اطلاعات مورد نیازش رو دریافت کرده، بنابراین از اون صفحه پرش میکنه. برای این که بفهمیم نرخ پرش کجا بده و جای نگرانی داره، باید به دو معیار دیگه به نام Time Spent on Page و Average Session Duration در گوگل آنالیتیکس توجه کنیم.

البته از تست تجربه کاربری و تست A/B هم برای بررسی اینکه نرخ پرش یا بانس ریت مشکل خاصی تلقی میشه یا خیر نیز میتونین استفاده کنین. همانطور که گفتیم برای بررسی کیفیت محتوا علاوه بر نرخ پرش، فاکتورهای دیگه‌ای مانند زمان متوسط حضور کاربر در یه صفحه از سایت و یا اینکه آیا مخاطب تا انتهای صفحه رو مطالعه کرده یا خیر نیز دخیل هستن، اما اگر ماندگاری کاربر در سایت برای شما مهمه، نرخ پرش میتونه معیار خوبی باشه، اگر این عدد بالا باشه شما متوجه میشین که محتوای شما کارایی چندانی برای مخاطب نداره. در واقع با توجه به این معیار تصمیم می‌گیریم که کدوم صفحات نیاز به بهینه سازی بیشتری دارن و باید بهشون بیشتر توجه کنیم.

نرخ پرش رو از کجا متوجه بشیم؟

در بخش Audience Overview گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاملی در مورد نرخ پرش، نرخ خروج، تعداد بازدیدهایی که از یه صفحه شده و همچنین زمانی که کاربرها در هر صفحه صرف میکنن مشخص میشه. این اطلاعات میتونه به شما کمک زیادی کنه تا بتونین در مورد یه صفحه تصمیم بگیرین، در صورتیکه نرخ پرش بالایی داره چه کارهایی باید انجام بدین تا این نرخ پایین بیاد.

علت نرخ پرش بالا

وقتی کاربر وارد یه صفحه از سایت میشه و بدون هیچ کاری مجدد به صفحه نتایج گوگل برمی‌گرده، معمولاً این پیام رو به گوگل میرسونه که اون صفحه به درد مخاطب نخورده، حالا دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. اعم از اینکه یا اون محتوا با کلمه کلیدی که سرچ کردین همخونی مناسبی نداشته یا تبلیغات زیادی تو سایت وجود داشته یا شایدم طراحی سایت کاربرپسند نبوده. دلایل دیگری که باعث بانس ریت بالا می‌شود را در ادامه بررسی می‌کنیم.

همچنین اگر نرخ پرش بالایی دارید ممکنه صفحه شما خالی باشه و یا اینکه خطای ۴۰۴ دارین. در این صورت میتونین وارد سرچ‌ کنسول بشین و بخش Coverage رو بررسی کنین.

اقدام بعدی برای اینکه متوجه علت بالا بودن نرخ پرش بشین اینه که شاید صفحه مورد نظر موبایل فرندلی نیست. اگر وب سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشه، در دستگاه های تلفن همراه علاوه بر اینکه سرعت مناسبی نداره محتوارو هم به درستی نمایش نمیده و باعث میشه نرخ پرش یا بانس ریت بالا بره.

تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج

همونطور که گفتیم نرخ پرش، وقتیه که کاربر وارد یه صفحه میشه و از همون صفحه خارج میشه ولی نرخ خروج لزوما کاربر به یه صفحه فرود نیومده بلکه ممکنه از یه صفحه دیگه سایت وارد این صفحه شده و سپس از این صفحه خارج میشه. اگر هر کدام از این اعداد بالا باشه، نیازه که سایت خودتون رو بررسی کنید تا علت اون رو متوجه بشین‌.

۸ روش کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

ابتدا باید دلیل اینکه کاربرها از وب سایت شما زود میرن رو بفهمین و برای موندگاری اونا تلاش کنین. راهکارهایی که در ادامه بیان میشه به کاهش نرخ پرش کمک میکنه، به طور کلی باید تعامل کاربرهارو افزایش بدیم.

وب سایت خودتون رو ریسپانسیو کنید

تو یه سایت واکنش گرا، مخاطبان به راحتی می‌تونن دنبال اطلاعات بگردن و اونها رو پیدا کنن. تعدادی صفحه فرود داشته باشین. درواقع علاوه بر اینکه صفحه اصلی خوبی دارین، صفحات فرود و صفحاتی که بیشترین ترافیک رو دارن نیز باید بهینه کنید.

از تصاویر جذاب و ویدئو استفاده کنین

با توجه به اینکه ما آدما، بسیار بصری هستیم و به ظاهر اهمیت خاصی میدیم پس حتما از تصاویر جذاب استفاده کنین. این اقدام، گاهی اوقات باعث میشه مخاطب حتی بیشتر از متن با کیفیت جذب سایت شما بشه. همچنین قرار دادن ویدیوی مرتبط در محتوا باعث بالا رفتن زمان ماندگاری کاربر یا Dwell Time برای کاربر میشه، در نتیجه نرخ پرش کاهش پیدا می‌کنه.

محتوای با کیفیت تولید کنید

دقت کنید محتوا یه راه عالیه برای اینکه مخاطب تو سایت شما بمونه. پس محتوای باکیفیت و غنی داشته باشین. داخل محتوا حتما با مخاطب، تعامل داشته باشین و سعی کنید اونهارو تشویق کنین صفحات دیگه سایت رو نیز ببینن.

محتوا راحت خونده بشه

علاوه بر اینکه کیفیت محتوا باید مناسب باشه و نیاز کاربر رو رفع کنه، ظاهر محتوا هم باید طوری باشه که درک آن برای مخاطب راحت باشه و در واقع فردی که محتوا رو میخونه اذیت نشه. به عنوان مثال فونت محتوا خیلی ریز نباشه، از فضاهای خالی و سفید در اطراف محتوا استفاده کنین. همچنین اگه پاراگراف طولانی میشه اونو به چند بخش تقسیم کنید، از زیرتیترها استفاده کنین و در بین پاراگراف‌ها، عکس و ویدیوهای جذاب قرار بدین.

تجربه کاربری بهتری طراحی کنین

شکل و ظاهر سایت شما بسیار مهم است. موارد مهم رو در صفحه اصلی سایت بگنجانید تا کاربر به راحتی بتونه انتخاب کنه و به صفحه مربوطه هدایت بشه. البته دقت کنید این گزینه‌ها انقدر زیاد نباشه که سرعت رو پایین بیاره.

اعتماد سازی کنید

در همین ابتدای محتوا، شماره کارت اعتباری، اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، نام فرزندان و اطلاعاتی از این قبیل رو نپرسین. زیرا در ابتدا مخاطب به شما اعتماد نداره و باعث پرش کاربر میشه. ابتدا باید اعتماد کاربر رو جلب کنید سپس اطلاعات شخصیش رو اگر نیاز دارید بگیرید.

سرعت سایت رو بالا ببرید

از آنجایی که کاربرها صبر زیادی ندارن به محض اینکه وارد سایت شما بشن و سرعت پایین باشه آن صفحه رو فوری میبندن، پس سرعت سایت رو بالا ببرید همچنین از هاست با سرعت بالا استفاده کنید.

مقایسه کردن صفحات با هم

یکی از راه هایی که میتونید نرخ پرش رو پایین بیارید اینه که صفحات رو با هم مقایسه کنید. ببینید اون صفحه که نرخ پرش پایینی داره چه کار کرده و علت کاهش آن چیست. در واقع ازش یاد بگیرید و اون راهکارهارو برای صفحات با نرخ پرش بالا اعمال کنین.

نکته پایانی

ممنون که تا انتهای مطلب همراه ما بودین. امیدواریم بتونید علت دقیق نرخ پرش بالا رو تشخیص بدین و همچنین با ارائه راهکارهایی که در این مقاله ذکر شد بانس ریت بالا رو رفع کنید. البته همونطور که ذکر شد، گاهی این اعداد و ارقام بالا نشون دهنده محتوای باکیفیت هست که نیاز کاربر رو کاملاً رفع میکنه. به طور کلی سایت‌های خوب، کاربران زیادی رو جذب میکنن. پس سایت خودتون رو سریع، دارای محتوای بهینه و باکیفیت و همچنین کاربرپسند کنید.

هرگونه سوال، نظر یا پیشنهادی دارین در انتهای این مطلب از سایت نشونت، بخش نظرات با ما در میون بگذارین.

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *