تولید محتوا

آموزش سئو محتوا (content seo) و تکنیک های ایجاد محتوای سئو شده

همونطور که میدونین سئو به فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت میگن تا افراد بتونن به‌راحتی اونو از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل پیدا کنن. سؤال اینجاست که آیا شما یه نویسنده و یا تولیدکننده محتوا هستین؟ آرزو و یا بهتر بگیم هدف هر نویسنده محتوایی اینه که محتواش رو تو صفحه اول نتایج جستجو ببینه. اما اینکه چگونه این اتفاق می‌افته رو تو همین‌جا بررسی می‌کنیم. پس سفت بشینید و جایی نرید چون مطالب به هم وابسته هست و نیازه که تا انتهای مقاله رو حتماً بخونین. اینکه محتوای شما رتبه خوب و ترافیک زیادی داشته باشه، باید بین سئو و محتوا ارتباط ایجاد کنین. بدون سئو محتوای شما در بین ۵۰ صفحه نتایج جستجو گم میشه و درنتیجه همونطور که می‌دونین تو این صفحات ترافیک بسیار پایینه! درواقع محتوا رو اگر سئو نکنین یعنی این‌همه زحمت کشیدین نوشتین، اما کسی اونو نمیبینه!! پس اگر وب‌سایت‌ها محتوای باکیفیت داشته باشن، ترافیک ارگانیک اونا افزایش پیدا میکنه.

حالا با این‌همه رقیب چه جوری میخواین محتواتون بیاد بالای صفحه نتایج جستجو و مخاطب‌ها شمارو پیدا کنن؟ رعایت نکاتی که در ادامه بیان میشه باعث میشه محتوای شما در بالاترین نتایج سرپ قرار بگیره. پس با آموزش سئو محتوا (content seo) در این مطلب از سایت نشونت همراه ما باشین.

تکنیک های تولید محتوای سئو شده

در همین ابتدا لازمه بدونین که تولید محتوای متعدد و زیاد مهم نیست، بلکه اونچه اهمیت داره اینه که محتوای باکیفیت هم از نظر کاربرها و هم از نظر گوگل داشته باشین. همچنین نوع محتوای شما تفاوتی نداره، مهم اینه مثل یه متخصص سئو فکر کنین تا بتونه محتوای شما رتبه خوبی در صفحه نتایج جستجو بگیره. هرچی رتبه‌ها بالاتر و بهتر باشه، ROI یا نرخ بازگشت سرمایه نیز بالاتر هست.

در ادامه راهکارهایی بیان میشه که به شما همراهان سایت نشونت کمک میکنه تا بتونین محتوای سئو شده تولید کنین و ترافیک سایت خودتون رو افزایش بدین:

اهداف خودتون رو مشخص کنین

قبل از اینکه شروع به کیورد ریسرچ و یا تولید محتوا برای وب‌سایت بکنین، باید اهداف خودتون رو تعیین کنین. بررسی کنین آیا تنها راه درآمد شما از سایت، از طریق تبلیغاته؟ آیا علاقه به افزایش فروش از طریق وب‌سایت دارین؟ آیا هدف شما افزایش بازدید و یا ترافیک هست؟ بعد که اهداف شما مشخص شد، می‌تونین تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا داشته باشین.

تحقیق کلمات کلیدی

ورودی‌هایی که کاربر در کادر جستجوی موتورهای جستجویی مانند گوگل وارد میکنن، کلمه کلیدی نام داره. شما باید یک مطالعه کلی انجام بدین و با استفاده از ابزارهایی مانند سمراش، کیورد پلنر و کی دبلیو فایندر این کلمات کلیدی رو پیدا کنین و بعد از پیدا کردن اونا، میزان سرچ و سختی این کیوردها رو نیز پیدا کرده و سپس برای موضوعات مد نظرتون محتوا تولید کنین.

استراتژی کلمات کلیدی

دقت کنین همیشه تمرکز بر ۸۰ درصد کلمات کلیدی همیشه سبز داشته باشین و ۲۰ درصد از کلمات کلیدی پرطرفدار استفاده کنین. در واقع تقسیم ۸۰/۲۰ رو فراموش نکنین و محتوای خودتون رو حول این استراتژی بچینید.

از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنین

دقت داشته باشین که در محتوا از کلمات کلیدی مرتبط هم استفاده کنین. این‌گونه کلمات رو می‌تونین از ابزارها به دست بیارین. هر ابزاری یک بخش به نام کلمات کلیدی مرتبط داره. از سرچ خود گوگل نیز میتونین استفاده کنین، کیورد مورد نظر رو تو گوگل سرچ کنین و کلمات کلیدی مرتبط رو پیدا کنین. همچنین میتونین این کلمات رو که گوگل می کنین، اطلاعاتی که دغدغه ذهن مخاطب هست رو پیدا کنین و تو محتوا در موردش مطلب بزنین.

با رویکرد اول مخاطب بنویسید

هنگام تولید محتوا در نظر داشته باشین که ابتدا برای مخاطب بنویسین. به این معنا که محتوا کاملاً ساده و روان، جذاب و قابل‌درک باشه. همچنین کلمات کلیدی کوتاه و بلند رو باهم ترکیب کنین و محتوای ارزشمندی ارائه بدین. در واقع دقت کنین مخاطب چی سرچ میکنه، اون عباراتی که کاربر سرچ میکنه رو تو محتوا به کار ببرین. البته محتوا رو با کلمات کلیدی پر نکنین و بیش‌ازحد کیورد موردنظر رو به کار نبرین زیرا خوانایی ا‌ون برای مخاطب کم میشه و به رتبه شما آسیب میزنه.

ویرایش محتوا

هنگامی‌که نویسنده، محتوا رو تکمیل کرد و اونو پیش‌نویس کرد، باید محتوا توسط شخصی غیر از نویسنده ویرایش بشه. چون نگاه تازه به محتوای ایجادشده، باعث میشه ایرادهای اون بهتر دیده بشه. همچنین دقت کنین کلمات کلیدی به‌طور طبیعی در طول محتوا پراکنده شده باشه. به‌عنوان مقاله نیز توجه ویژه داشته باشین که حاوی کلمه کلیدی و کاملاً مرتبط با محتوا باشه.

محتواهای قدیمی رو بروز رسانی کنین

گاهی اوقات باید شما بروز رسانی رو ماهانه انجام بدین و گاهی هم ترجیح میدین به‌صورت سالانه و فصلی محتواهای قدیمی رو آپدیت کنین. این مورد دقیقاً به میزان تولید محتوای شما بستگی داره، اگر محتوای بیشتری تولید میکنین، پس به همون مقدار محتواهای قدیمی‌تر رو نیز باید بیشتر آپدیت کنین. درواقع توجه کنین فقط هدف شما این نباشه که محتوا تولید کنین، بلکه برای ایجاد ترافیک بیشتر باید مدام به‌روزرسانی کنین. برای آپدیت مقاله تا جای ممکن عنوان، متای توضیحات، لینک‌های داخلی و خارجی رو به‌روزرسانی کنین. البته لینک‌های خارجی از محتوا رو اگر بیش از ۳ سال یا بیشتره که ایجاد کردین، نیاز به بررسی و آپدیت داره. حتی اگر تگ هدر رو با کلمات کلیدی هدف بروز کنین، باعث ایجاد بازدید بیشتر از مقاله میشه.

بالا بردن خوانایی محتوا

مخاطب باید بتونه به‌راحتی به تمام بخش‌های محتوا دسترسی داشته باشه و اونهارو راحت بخونه. به همین دلیل اندازه و رنگ فونت خیلی مهمه. اندازه فونت طوری باشه که کاربر نیازی به بزرگ‌نمایی و یا کوچک نمایی نداشته باشه، رنگ فونت هم تا جای ممکن متضاد بارنگ پس‌زمینه باشه تا کاربر به‌راحتی بتونه ببینه. همچنین متن رو به چندین پاراگراف بخش‌بندی کنید و تا جای ممکن از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنین. وقتی خوانایی بهبود پیدا کنه، کاربر زمان بیشتری در صفحه میمونه و درنتیجه رتبه سئوی شما بالاتر میره. اینکه محتوا طولانی باشه یا کوتاه به نیاز مخاطب برمیگرده. درسته که محتوای طولانی باعث میشه کاربر بیشتر تو سایت بمونه ولی از طرفی همین طولانی بودن محتوا باعث پرش مخاطب از محتوا میشه و درنتیجه نرخ پرش بالا میره. پس اینکه طول محتوا چقدر باشه دقیقاً بستگی به نیاز مخاطب در اون حوزه داره.

از URLهای خوانا استفاده کنین

از URLهای قابل‌خواندن استفاده کنین که هم برای موتورهای جستجو و هم برای مخاطب‌ها به‌راحتی قابل‌ درک باشه. سعی کنین این نوع آدرس‌ها کوتاه باشه و از URLهای پیچیده و تو در تو پرهیز کنین. همچنین فراموش نکنین که کلمه کلیدی رو تو یو آر ال بیارین‌. حتماً گواهینامه ssl داشته باشین تا امنیت سایت بالا بره و گوگل به سایت شما اعتماد بیشتری کنه.

از ویدیو و تصاویر بهینه استفاده کنین

ویدئو، تصاویر و اینفوگرافیک‌ها باعث جذابیت محتوای شما شده و در نگاه اول مخاطب علاقه‌مند به ادامه محتوا میشه. فقط دقت کنین تصاویر بهینه با حجم کم باشه، چون بر سرعت صفحه تأثیر میذاره.

ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی

لینک‌های داخلی باعث هدایت کاربر به سایر صفحات مهم وب‌سایت میشه. درنتیجه مخاطب با خوندن محتوای شما با موضوعات مرتبط اون نیز آشنا میشه. درنتیجه لینک داخلی باعث افزایش رضایت کاربر و همچنین هدایت ترافیک به سایر صفحات وب‌سایت میشه. در ایجاد لینک خارجی از محتوا، کیفیت رو بر کمیت ارجح بدونین. این‌که از داخل محتوا به چندین وب‌سایت معتبر لینک خارجی بدین، بسیار بهتر از اینه که به وب‌سایت‌های بیشتر با اعتبار پایین لینک بدین.

محتوا رو سازمان‌دهی کنین

بخش‌بندی و سازمان‌دهی محتوا بسیار مهمه. از تیترهای جذاب استفاده کنین‌، این کار باعث میشه تو ذهن مخاطب درهم‌ریختگی ایجاد نشه و به هر اطلاعات مفیدی که نیاز داره دست پیدا کنه. درواقع تگ‌های هدر H2 و H3 محتوا رو مرتب میکنه، سعی کنین در این تگ‌ها از کلمات کلیدی هدف و کلمات مرتبط با اون استفاده کنین.

برای موبایل بهینه باشه

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط سایت نشونت، کاربرها با موبایل بیشتر تو گوگل تحقیق میکنن و از دسکتاپ استفاده کمتری دارن. بنابراین دقت کنین محتوا تو دستگاه‌های تلفن همراه به‌خوبی نشون داده بشه و به بخش‌های مختلف سایت هم به‌راحتی بتونیم دسترسی داشته باشیم.

بر نحوه فعالیت، نظارت کنین

پیگیر پست‌هایی که تو شبکه‌های اجتماعی منتشر کردین باشین و ببینین چقدر لایک، کامنت و … داره. از این طریق تشخیص بدین چقدر محتوا مورد استقبال سایر افراد قرار گرفته. گوگل آنالیتیکس راحت‌ترین روشه برای اینکه متوجه چگونگی تعامل کاربرها با محتوای شما، بشین. در واقع بفهمین از این صفحه چقدر بازدید شده، نرخ پرش و همچنین میانگین زمانی که مخاطب‌ها تو این صفحه صرف کردن چقدر هست. اگر افت داشته باشین و یا میانگین زمان موندگاری کم باشه، باید محتوا رو بررسی کنین، احتمالاً برای مخاطب مفید نیست یا شایدم سرعت سایت کمه و یا مواردی از این قبیل رو باید مدنظر داشته باشین.

توضیحات متای کوتاه و ساده

دقت کنین توضیحات متا و یا متا دسکریپشن باید بسیار جذاب و کوتاه بوده، یه نگاه اجمالی به مخاطب بده و از کلمات کلیدی پربازدید در اون استفاده کنین. درواقع دقت کنین کلمه کلیدی هدف رو حتماً در متا بیارین، چون اگر سرچ بشه، این کلمه در متا پررنگ میشه و درنتیجه به کسی که سرچ کرده دید بهتری میده. متن متای توضیحات رو مجدد در محتوا تکرار نکنین چون به رتبه‌بندی شما آسیب میزنه.

در زمان‌های منظم منتشر کنید

حتماً محتوای بهینه‌شده خودتون رو طبق یه زمان‌بندی منظم منتشر کنین. برای این کار نیازه که از قبل موضوعات رو انتخاب کنین و کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی رو به‌صورت کامل انجام بدین. درواقع یه تقویم محتوایی داشته باشین و طبق جدول زمان‌بندی محتوای خودتون رو منتشر کنین.

آمادگی برای انتشار

اگر از ابتدای مقاله تا اینجا همراه ما بودین به شما تبریک میگیم. دیگه میتونین یه محتوای سئو شده تولید کنین، ولی دقت کنین کار تموم نشده. شما باید یه عنوان جذاب حاوی کلمه کلیدی و یه متای مناسب ایجاد کنین. عنوان و متا تو نتایج جستجو ظاهر میشه و باید طوری باشه که مخاطب وسوسه بشه روی لینک کلیک کنه. در مورد متا که در بالا توضیح دادیم، عنوان هم تا جای ممکن زیر ۶۰ کاراکتر باشه، استفاده از اعداد و پرانتز هم بر جذابیت عنوان اضافه میکنه. دیگه این مهارت شماست که عنوان و متایی بزنین که مخاطب ترغیب بشه روی لینک در صفحات نتایج جستجو کلیک کنه. همچنین برای متن‌ها جایگزین انتخاب کنین، مثلاً عکس، ویدیو و یا پادکست قرار بدین تا محتوا برای افرادی که مشکلات بینایی دارن هم مفید باشه.

تبلیغات محتوایی

پس از انتشار محتوا، حتماً اون رو تو شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویدیو یا متن تبلیغ کنین. البته دقت کنین غیر از متن اصلی، یه محتوای قابل اشتراک‌گذاری و جذاب بنویسین و سپس اون رو منتشر کنین و به محتوای اصلی خود لینک بدین. رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستن که باعث میشن مخاطب‌های هدف به محتوای شما دسترسی بیشتری داشته باشن.

فراموش نکنید که محتوای سئو شده باید در هر حال رعایت بشه. هم برای محتوای داخلی سایت شما و هم برای زمانی که قصد خرید بک لینک یا خرید رپورتاژ آگهی دارید.

ما در نشونت تیمی متشکل از متخصص‌هایی داریم که می‌تونن بهترین محتوای سئو شده با کیفیت بالا و یونیک رو برای شما فراهم کنن و ترافیک وب‌سایت شمارو افزایش بدن. در صورت تمایل می‌تونین با ما تماس بگیرین و تولید محتوای خودتون رو به ما بسپارین.

همچنین هرگونه سؤالی در مورد سئو محتوا دارید، در بخش نظرات، پیام خودتون رو ثبت کنین. تیم سئوی نشونت در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *