تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی (کیوورد ریسرچ / Keyword Research) که بهش تجزیه و تحلیل کلمه کلیدی هم گفته می شه، یکی از سرویس های نشونت هست که می تونید توسط این سرویس، اولاً بررسی کنید که چه کلمه ای برای وب سایت شما هدفمند تر هست و ثانیاً تعداد زیادی از کلمات کلیدی حوزه فعالیت خودتون رو بر اساس یک کلمه مادر پیدا کنید تا بتونید با تولید محتوا برای این کلمات، بازدید سایتتون رو افزایش بدید.

برای مشاهده جزئیات هر سرویس کافیه روی سرویس کلیک کنید.

تحقیق کلمه کلیدی یعنی چی؟

کاربرانی که از طریق گوگل وارد سایت شما می شن، عبارت ها و کلمات خاصی رو جستجو می کنن. در واقع شما با روش تحقیق کلمات کلیدی می تونید با زبان کاربران سایتتون آشنا بشید و متوجه بشید که چطور و با چه کلماتی، خدمات یا محصولات سایت شما رو جستجو می کنند یا اینکه چه کلماتی رو سرچ می کنن تا مقالات یا صفحات خاصی از سایت شما رو ببینن.

بنابراین کلمات کلیدی، سلیقه ای نیستن و باید کشف بشن. اینطور نیست که ما هر کلمه دلخواهی که دوست داریم رو به عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیریم. البته ممکنه خیلی تصادفی کلمه ای که انتخاب کردیم، کلمه کلیدی مناسبی هم باشه اما همیشه اینطور نیست. پس تحقیق کلمه کلیدی یه نیاز اساسی برای هر سایتی هست تا به کمکش بتونیم کشف کنیم که کاربران چه چیزهایی در مورد حوزه فعالیتی ما سرچ می کنن. در غیر این صورت نمی تونیم انتظار بازدید خیلی بالایی رو داشته باشیم.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی چطور انجام می شه؟

ابزارهای متفاوتی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارند که نشونت ترکیبی از این ابزارهارو ملاک قرار داده. نکته بسیار مهمی که وجود داره، انتخاب یک سری از کلمات اصلی برای سایت هست که می تونه هدفمندی مخاطبینی که به سایتتون سر می زنند رو افزایش بده. بنابراین هدف فقط پیدا کردن کلمات نیست. بلکه باید کلماتی که پیدا می شن رو دسته بندی و براشون یک پلن تولید محتوا تهیه کرد.

تحقیق کلمات کلیدی یا همون کیوورد ریسرچ (keyword research) یک سری سلسله مراتب داره که به این شرح هست:

  • مشخص کردن هدف سایت
  • مشخص کردن کلمات کلیدی مادر (کلمات کلیدی پایه و بنیادی)
  • بررسی رقبای سایت
  • کشف کلمات کلیدی با ابزارهای مختلف
  • دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس هدفمندی
  • انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سایت
  • مشخص کردن برنامه های آتی برای تولید محتوا (تعیین استراتژی محتوایی)

ابتدا باید هدف سایت مشخص بشه، بعد از مشخص شدن هدف سایت، حالا می تونیم به راحتی کلمه یا کلمات کلیدی مادر رو مشخص کنیم.

به عنوان مثال اگر در زمینه “دکوراسیون داخلی” کار می کنید، این کلمه می تونه یکی از کلمات مادر یا کلمه بنیادی شما محسوب بشه.

بعد از مشخص شدن کلمات بنیادی، می تونیم رقبای سایت رو پیدا کنیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار بدیم. بعد از بررسی رقبا، کلماتی که رقبا در اون ها رتبه دارند مشخص میشه و می تونه یک سری ایده برای کشف کلمات جدید به ما بده.

در مرحله بعد باید کلمات کلیدی بررسی و کشف بشن. تمامی کلمات کشف شده لازمه دسته بندی شده و کاملا بر اساس مفاهیم و ارتباطشون منظم بشن.

بعد از دسته بندی کلمات کشف شده، باید بهترین شون رو جهت استفاده، اولویت بندی کنیم.

در نهایت بعد از اولویت بندی، یک پلن یا برنامه برای تولید محتوای سایت مشخص می کنیم و مطابق برنامه جلو می ریم و در کنارش بقیه فعالیت های سئو همچون سئو خارجی و تکنیکال رو هم اجرا می کنیم تا با مرور، محتواهایی که تولید کردیم بتونن رتبه بگیرن.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، علاوه بر حساس و مهم بودن، نیازمند صرف زمان زیادی هست. بنابراین کیوورد ریسرچ رو باید با نهایت دقت و حوصله انجام بدید. در صورتی که قصد دارید کشف کلمات کلیدی حوزه کاری خودتون رو به ما بسپارید، می تونید یکی از سرویس هایی که در ابتدای همین صفحه اومده رو انتخاب کنید تا این فرآیند توسط متخصصین سئوی نشونت انجام بشه.

استراتژی محتوا در Keyword Research چه مزیتی داره؟

با تعیین استراتژی محتوا، یه پلن و برنامه جهت تولید محتوا داده می شه که صاحب وب سایت بر اساس این برنامه می تونه اقدام به تولید محتوا کنه. در سرویس های تحقیق کلمات کلیدی نشونت، ما کلمه یا کلمات کلیدی هر محتوایی که می تونه برای وب سایت شما مفید باشه رو کشف و به شما معرفی می کنیم. شما می تونید مطابق با کلمات اعلام شده یک برنامه زمان بندی شده برای تولید محتوا تدوین کنید یا اینکه تولید محتوا رو می تونید به تیم محتوای نشونت بسپارید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی چه چیزهایی هستند؟

بحث کشف کلمات کلیدی یا سازماندهی و تحلیل کلمات کلیدی موضوعی نیست که وابسته به یک یا دو ابزار مشخص باشه. بلکه ابزارها به کمک ما میان تا بتونیم به کمک تجربیاتی که وجود داره، بیشترین و مناسب ترین کلمات مرتبط با حوزه کاری مون رو پیدا کنیم و مورد استفاده قرار بدیم. بنابراین بخش بزرگی از فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، مربوط به تحلیل کلمات بوده و ابزارها تنها وظیفه کشف بعضی از کلمات رو بر عهده دارند.