سئو خارجی

روش های افزایش دامین آتوریتی (DA) به صورت طبیعی و بدون دردسر

قبل از هر چیزی بهتره این رو بدونید که افزایش دامین آتوریتی (DA) یا پیج آتوریتی (PA) به صورت کاذب و فیک کار سختی نیست. چیزی که مهم هست افزایش Domain Authority به صورت طبیعی و با کیفیت هست. ما در نشونت سعی کردیم در این نوشته آموزش های لازم رو در این مورد خدمتتون ارائه بدیم.

دامین آتوریتی (DA) چیه؟

دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه یک مقدار عددی بین 1 تا 100 هست که در ابتدا توسط moz.com ارائه شد. سایت ماز طبق این فاکتور سایت هارو به قدرت های مختلف از ضعیف به قوی دسته بندی کرد.

این دسته بندی باعث شد که خیلی از وبمستران تصمیم بگیرند به دنبال افزایش دامین آتوریتی سایتشون باشند. اما آیا واقعا این فاکتور ت این حد مهم هست؟ کمی جلوتر در این مورد هم توضیحاتی رو ارائه می دیم.

اما به طور کل دامین آتوریتی اعتبار کلی دامنه رو مشخص می کنه و به نحوی یک اعتبار میانگین از کل صفحات رو در نظر می گیره. بر خلاف پیج آتوریتی!

پیج آتوریتی (PA) چیه؟

پیج آتوریتی هم مشابه دامین آتوریتی هست با این تفاوت که این فاکتور تنها اعتبار یک صفحه رو مشخص می کنه، نه کل دامنه رو. معمولاً هم مقدار PA بیشتر از مقدار DA هست.

چرا Domain Authority مهم نیست؟

کی گفته مهم نیست؟ درسته که در حال حاضر روش های فیک و کاذب برای افزایش دامین آتوریتی زیاد شده اما هنوز هم به طور کلی این فاکتور می تونه میزان قدرت سایت رو نشون بده. اما باز هم از نگاه ما، این فاکتور به دلیل ضعف هایی که داره می تونه قدرت یک سایت رو اونطور که واقعا هست تعیین نکنه.

این یعنی چی؟!

یعنی ممکن هست سایتهایی با دامین آتوریتی بالای 50 داشته باشیم اما دارای رتبه های مناسبی در گوگل نباشند و بر عکس، ممکن هست سایت هایی با آتوریتی زیر 10 دارای رتبه های خیلی خوبی توی نتایج باشند. همین نمونه های نقض باعث می شه خیلی به این فاکتور دل خوش نکنیم.

ابزارهای بررسی دامین آتوریتی

وقتی خود سایت ماز این فاکتور رو ابداع کرده، چه سایتی بهتر از سایت ماز می تونه این مقدار رو نمایش بده؟ البته سایت های مختلفی این فاکتور رو با نام های مختلف (و شاید با فاکتورهای دخیل متفاوت) ارائه می دن و سایت های من و شما رو بر اساس فاکتورهای دلخواه خودشون می سنجند و رتبه بندی می کنند.

اما به طور کل می تونید از این ابزارها برای دیدن دامین آتوریتی سایت خودتون استفاده کنید:

دامین آتوریتی برای گوگل مهمه؟

کسی هست که دقیقا بدونه فاکتورهای رتبه بندی گوگل چیه؟ خیر! بنابراین کسی دقیقا نمی تونه به چنین سوالی جواب بده. به عبارتی دامین آتوریتی یک عدد هست که از طریق سنجش یک سری فاکتورها برای سایت شما تعیین شده و مشخص نیست که گوگل هم دقیقا همین فاکتورها رو لحاظ می کنه یا خیر.

در خیلی از مواقع دیده شده که با افزایش دامین آتوریتی سایت، شاهد افزایش رتبه های کلمات کلیدی هرچند به میزان کم هستیم. اما این موضوع همیشه صادق نیست. مثال نقضش رو چند سطر بالاتر توضیح دادیم.

بنابراین گوگل شاید چیزی به نام دامین آتوریتی به سبک ماز نداشته باشه اما بدون شک پارامترهایی بسیار بسیار دقیق تر و موشکافانه تر برای بررسی و رتبه بندی سایت ها در اختیار داره. همون پارامترهایی که قرار هست در ادامه توضیح بدیم. پارامترهایی که باعث افزایش Authority دامنه شما می شن.

تکنیک های افزایش دامین آتوریتی

تمامی مواردی که در ادامه توضیح داده شده به صورت مکمل هم هستند. یعنی به هم کمک می کنند که اعتبار سایت یا به عبارت بهتر، اعتبار دامنه سایت شما افزایش پیدا کنه. بنابراین تا جای ممکن باید تک تک این تکنیک هارو به کار ببرید و رعایت کنید.

صبور بودن برای افزایش دامین آتوریتی

اگه واقعا قصد دارید دامین آتوریتی سایتتون بالا بره باید صبور باشید. در غیر این صورت ممکنه در وسط راه از ادامه مسیر منصرف بشید. پس این موضوع رو به عنوان اولین و مهمترین فاکتور در نظر بگیرید.

عمر دامنه سایت

هرچه سایتی دارای عمر بیشتری باشه، این پتانسیل رو داره که سریع تر رشد کنه. اما همیشه هم اینطور نیست. ما قبلا در مطلب سئوی سایت تازه تاسیس اومدیم سایت تازه تاسیس رو تعریف کردیم. طبق این تعریف حتی ممکن هست شما سایتی رو 3 سال راه اندازی کرده باشید اما هیچ فعالیت مفیدی روی سایت انجام نداده باشید. طبق تعریف ما، سایت شما عمر زیادی نداره.

عمر سایت از زمانی آغاز میشه که فعالیت جدی و مفید سایت شروع بشه. اگر قبلا غیر از این بوده، از این به بعد اینطور نیست. بهتره از دنیای اعداد و ارقام و آمارها فاصله بگیریم و به بطن ماجرا وارد بشیم.

تولید محتوای با کیفیت

پادشاه بودن محتوا اینجاست که به داد ما می رسه. هرچه محتوای ما با کیفیت تر باشه، ارزش و اعتبار سایت رو هم بالاتر می بره. محتوای با کیفیت یعنی محتوایی که ارزشی رو برای مخاطب خلق کنه. در غیر این صورت کپی و پیست رو خیلی از افراد بلدند. محتوا باید بر اساس اصول سئو یا اصطلاحاً سئو شده باشه تا بتونه ورودی مناسبی از گوگل بگیره. ورودی مناسب و هدفمند هم خودش یکی از فاکتورهای رتبه بندی و در نتیجه افزایش اعتبار گوگل هست.

انتشار محتوای منظم

اگر عادت کردید که هر 6 ماه یکبار مطلبی رو در سایت منتشر کنید، خیلی نباید انتظار افزایش اعتبار داشته باشید. البته یکطرفه قضاوت کردن گرچه کار درستی نیست اما در اغلب موارد صدق می کنه. چون قرار نیست همه سایت ها پی در پی محتوا منتشر کنند. اما اگر سایت شما جزو سایت های محتوی محور هست، انتشار منظم محتوا رو جدی بگیرید. بی نظمی در انتشار مطالب سایت، یعنی بی اعتبار بودن سایت و در نتیجه ارزش کمتر.

وقتی مدیر یک سایت برای سایت خودش ارزش و اعتبار قائل نباشه، از ماز و گوگل نباید انتظار کسب ارزش داشته باشه.

لینک سازی داخلی بهینه

لینک سازی های داخلی که یکی از موارد مهم در سئوی داخلی سایت محسوب می شن، می تونن ساختار مسیر دهی سایت رو مشخص کنند. بنابراین هرچه در لینک سازی های داخلی، یکپارچگی و نظم رو رعایت کنیم، درک گوگل از مسیردهی در سایت ما بیشتر شده و اعتبار بیشتری برای سایت ما قائل می شه. این موضوع در نتیجه می تونه به عنوان یک فاکتور در افزایش دامین آتوریتی سایت هم محسوب بشه.

بررسی لینک های خارجی

با استفاده از ابزارهای بررسی لینک، مثل این ابزار از سایت moz می تونید وضعیت بک لینک های خودتون رو بسنجید. اگر لینک های بی کیفیتی دارید، در اسرع وقت با لینک های مناسب و با کیفیت جایگزین کنید. جدای از مبحث افزایش DA ، اگر بعد از بررسی بک لینک های خودتون، متوجه لینک های مخرب، اسپم و نامناسب شدید، در اسرع وقت طبق آموزش دیساوو کردن بک لینک های اسپم، این لینک ها رو بی اثر کنید تا باعث افت رتبه سایت شما نشن.

ایجاد یا خرید بک لینک های معتبر

شما می تونید به دو صورت، یعنی ساخت بک لینک رایگان یا خرید بک لینک، اقدام به ایجاد بک لینک های با کیفیت برای سایتتون کنید. بک لینک های با کیفیت به شدت در افزایش آتوریتی سایت موثر هستند.

از طرفی تعداد دامنه های یکتایی که به سایت شما لینک می دن باعث افزایش ریفرینگ دامین سایت شما می شن که به شدت در افزایش دامین آتوریتی سایتتون موثر هستند.

ضمن اینکه سعی کنید بک لینک هایی که ایجاد می کنید اغلب رپورتاژی باشند. اعتبار بک لینک های رپورتاژی بسیار بیشتر از بک لینک های دیگه هست. در صورتی که با مبحث رپورتاژ آگهی آشنایی زیادی ندارید، پیشنهاد می کنیم صفحه خرید رپورتاژ دائمی رو مشاهده کنید.

افزایش سرعت سایت یعنی افزایش دامین آتوریتی

وقتی از اعتبار سایت صحبت می کنیم یعنی ارزش و اعتباری که کاربر برای سایت قائل بشه. اگر کاربر وقت گرانبهای خودش رو صرف بازدید از سایت کندی کنه، قطعا مجدد به اون سایت بر نمی گرده. اگر سایت شما سرعت لود بالایی داشته باشه، اعتبار این سایت هم نزد کاربر و هم نزد گوگل افزایش پیدا می کنه و باعث افزایش آتوریتی دامنه شما هم می شه.

موبایل فرندلی بودن سایت

این روزها همه سرها پایین و خیره به صفحه گوشی موبایل هست. همین باعث شده ریسپانسیو بودن سایت به شدت دارای اهمیت بشه. اگر سایت شما موبایل فرندلی باشه یا به عبارتی برای موبایل هم بهینه شده باشه، می تونه اعتبار بالایی رو کسب کنه و در نتیجه در افزایش دامین آتوریتی سایت شما هم تاثیر قاب توجهی بذاره.

بهینه سازی فنی و تکنیکال سایت

یکی از موارد مربوط به تکنیکال، افزایش سرعت سایت هست که در موردش توضیح دادیم. اما تنها همین نیست. گاهاً مشکلات سرور باعث می شه که مدام خطاهای سری 5xx رو بگیریم و سایت در دسترس نباشه و همینطور نداشتن ssl یا https باعث می شه که اعتبار امنیتی سایت افت کنه و نتونید از این فاکتورها برای افزایش دامین آتوریتی سایتتون استفاده کنید.

پس باید سایتتون رو از لحاظ فنی کاملا مورد بررسی قرار بدید و ضعف های سایت رو تشخیص داده و رفع کنید.

استفاده از تصاویر مناسب

محتوا فقط متنی نیست. شما باید در دل محتوای خودتون از تصاویر، ویدیوها، فایلهای صوتی و انواع محتوا استفاده کنید. استفاده از تصاویر بهینه و خوانا می تونه ارزش محتوای شما رو بالا ببره. پس تا جایی که می تونید از امتیازات مربوط به تصاویر برای افزایش اعتبار محتوای سایتتون استفاده کنید.

فعال بودن در شبکه های اجتماعی

فعال بودن در شبکه های اجتماعی و داشتن سوشیال سیگنال مناسب می تونه اعتبار برندتون رو افزایش بده. پس اگر فکر می کنید که برند شما هنوز شناخته شده نیست، از قدرت فعالیت در شبکه های اجتماعی غافل نشید.

توجه به معماری سایت

معماری سایت به ساختار کلی سایت گفته می شه. هر سایت معمولا بر اساس استراتژی که در نظر گرفته یک معماری مشخصی رو پیاده سازی کرده، از نحوه لینک سازی های داخلی تا رنگ بندی های ظاهری و غیره. پیش داشتن یک معماری مشخص و بهینه می تونه کمک زیادی به افزایش اعتبار دامنه شما کنه.

بهترین امتیاز DA چند است؟

همونطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، چیزی با عنوان بدترین یا بهترین امتیاز DA نداریم. اما به طور کل می تونیم دسته بندی های زیر رو به طور کلی داشته باشیم.

امتیاز DA وضعیت نسبی
کمتر از 10 سایت تازه تاسیس است.
10 تا 20 سایت فعالیت جدی خود را استارت زده است.
20 تا 30 سایت مدتی فعالیت جدی داشته است.
30 تا 40 سایت دارای جایگاه نسبتا خوب است.
40 تا 50 سایت دارای جایگاه نسبتا عالی است.
50 تا 60 سایت دارای جایگاه ویژه است.
بالاتر از 70 سایت بسیار ایده آل است.

امتیازاتی که در این جدول ذکر شده به این معنا نیست که هر سایتی در بازه های فوق قرار داشته باشه چنین وضعیتی خواهد داشت. بلکه سایتی که افزایش دامین آتوریتی (DA) طبیعی داشته باشه می تونیم وضعیت های تقریبی فوق رو براش متصور بشیم. این در حالیه که ممکنه سایتی با روش های فیک اقدام به افزایش DA کنه که در این حالت بدون شک جایگاه و ارزش چندانی نخواهد داشت.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *