سئو خارجیسئو داخلی

انکرتکست (Anchor Text) و انواع آن؛ چرا در لینک سازی مهمه؟

انکرتکست (Anchor Text) در لینک سازی به شدت مهم هست چون معرف خیلی از چیزهاست. شاید این جمله براتون خیلی واضح نباشه. در این مطلب قصد داریم به طور کامل مفاهیم مربوط به انکرتکست رو باز کنیم تا بتونید به طور کامل مسلط بشید.

انکرتکست (Anchor Text) چیه؟

زمانی که شما لینکی می سازید، فرقی نمی کنه در لینک سازی داخلی یا لینک سازی خارجی باشه، نیاز دارید که عبارتی رو به صفحه هدف و موردنظر لینک کنید. این عبارت همون انکرتکست هست. به عبارتی هر موقع ماوس رو روی بخشی از صفحه وب بردید و تبدیل به لینک شد، اون بخش یک لینک و به عبارتی انکرتکست محسوب میشه.

به جمله مثال زیر دقت کنید:

خرید بک لینک یا خرید رپورتاژ آگهی یکی از فاکتورهای مهم در سئو و افزایش رتبه کلمات کلیدی شماست.

در این جمله، دو لینک وجود داره. عبارتهای “خرید بک لینک” و “خرید رپورتاژ آگهی” به صفحه موردنظر خودشون یعنی دو صفحه https://neshoonet.ir/backlink و https://neshoonet.ir/reportage لینک شدند. به عبارتی کلمات خرید بک لینک و خرید رپورتاژ آگهی دو انکرتکست محسوب می شن.

اهمیت انکرتکست (Anchor Text) چقدره؟

خیلی زیاد. وقتی شما عبارتی رو به صفحه ای لینک می کنید، یعنی به کاربران می گید که صفحه ای که لینک شده مرتبط با این عبارت هست. در مثال بالا ما قصد داشتیم لینکی به صفحه مربوط به خرید بک لینک و خرید رپورتاژ آگهی رو برای شما قرار بدیم. به همین دلیل از این دو عبارت استفاده کردیم. در صورتی که به جای خرید بک لینک از کلمه “تحقیق کلمه کلیدی” استفاده می کردیم صحیح نبود. چون صفحه هدف ارتباطی با تحقیق کلمات کلیدی نداره.

به عبارت بهتر:

متن انکرتکست حتماً لازم هست ارتباط مفهومی با صفحه هدف داشته باشه.

البته در ادامه به شما انواع انکرتکست رو توضیح می دیم و شاید لازم باشه در بعضی از مواقع این قانون رو بشکنیم و زیر پا بذاریم.

انکرتکست در html

شما وقتی در حال کد نویسی با html هستید، برای ایجاد لینک نیاز به تعریف یک انکرتکست دارید. به عنوان مثال برای صفحه خرید بک لینک که در مثال بالا ذکر شد، کد زیر معرف یک لینک با انکرتکست “خرید بک لینک” هست:

<a href="https://neshoonet.ir/backlink/">خرید بک لینک</a>

ما به کمک تگ a یک لینک ایجاد کردیم و با تعریف صفحه هدف، انکرتکست خودمون رو هم به این صورت تعریف کردیم. در مورد انواع لینک در مطالب مستقلی به طور اختصاصی خواهیم پرداخت و این مطلب رو به مبحث انکرتکست اختصاص می دیم.

انواع انکرتکست (Anchor Text)

انکرتکست اگزکت مچ (Exact Match)

همونطور که توضیح دادیم، زمانی که قصد دارید عبارتی رو به صفحه هدف خودش لینک کنید لازم هست ارتباط معنایی کلمه و صفحه هدف رو مد نظر داشته باشید. لینک کردن یه کلمه غیر مرتبط به صفحه ای خاص اگر به تعداد زیاد انجام بشه به شدت به سئوی اون صفحه هدف ضربه می زنه.

انکرتکست Exact Match در واقع کلمه کلیدی دقیق شما رو به صفحه هدفش لینک می کنه. در مثال بالا کلمه کلیدی اصلی اون صفحه “خرید بک لینک” بوده و ما هم عینا همین کلمه رو به صفحه هدف لینک کردیم و به عبارتی نوع انکرتکست ما در این مثال اگزکت مچ هست. استفاده از انکرتکست های اگزت مچ در لینک سازی داخلی شاید خطر زیادی نداشته باشه و حتی ممکن هست لازم و ضروری هم باشه اما در لینک سازی خارجی کمترین درصد از انواع انکرتکست باید به این نوع تعلق بگیره.

چنانچه تعداد لینک های زیادی با عین کلمه کلیدی در لینک سازی خارجی به صفحه هدف داده بشه، به راحتی لینک سازی شما مصنوعی خواهد شد و در بهترین حالت لینک سازی شما بی تاثیر و در بدترین حالت جریمه می شید.

در مثالی که زده شد، کلمات زیر کلمات اصلی و به عبارتی اگزکت مچ محسوب می شن:

  • خرید بک لینک
  • خرید رپورتاژ آگهی

انکرتکست هم خانواده

انکرتکست های هم خانواده علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، عبارت پسین و پیشین هم داره. به عنوان مثال کلمات زیر کلمات هم خانواده از کلمات اصلی فوق هستند:

  • خرید بک لینک دائمی
  • خرید بک لینک قوی
  • قیمت خرید بک لینک
  • خرید رپورتاژ آگهی دائمی
  • خرید رپورتاژ آگهی ارزان
  • قیمت خرید رپورتاژ آگهی

استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده هم باید در لینک سازی های خارجی با احتیاط انجام بشه تا ریسک کار پایین تر بیاد. اما در لینک سازی های داخلی می تونید از این کلمات با خیال راحت استفاده کنید و مشکلی وجود نداره.

انکرتکست LSI یا هم معنی

انکرتکست های LSI یا هم معنی به کلماتی گفته می شه که هم خانواده کلمه اصلی نیستند اما از نظر مفهومی، ارتباط معنایی با صفحه هدف دارند. به عنوان مثال عبارتهای زیر می تونن کلمات LSI از صفحه خرید بک لینک باشند:

  • لینک سازی حرفه ای
  • ساخت بک لینک پولی

استفاده از کلمات LSI در لینک سازی ها به شدت توصیه می شه اما در استفاده از این نوع از انکرتکست ها هم نباید زیاده روی کرد.

انکرتکست برند (Brand)

در صورتی که اسم برند خودتون رو به عنوان انکرتکست در نظر بگیرید، نوع anchor text همون انکرتکست برند (Brand) خواهد بود. به عنوان مثال ما با لینک کردن کلمه نشونت به صفحه هدف خودش، اسم برند رو لینک کردیم و از این نوع انکرتکست استفاده کردیم. سعی کنید از این نوع بیشتر استفاده کنید. البته در این حالت هم زیاده روی نکنید.

انکرتکست URL یا لینک لخت (Naked Link)

تقریبا کم ریسک ترین نوع انکرتکست همین انکرتکست نیکد هست. بعنی همون آدرس url رو به خودش لینک کنید و به عبارتی انکرتکست رو همون آدرس در نظر بگیرید.

انکرتکست عمومی

انکرتکست های عمومی زیادند. این انکرتکست ها مفهوم مرتبط با صفحه هدف ندارند اما می تونن در مواقع مناسب استفاده معقولی داشته باشن و طبیعی بودن لینک سازی رو به حداکثر برسونن و از دید کاربر هم کاملا منطقی باشن. در سئو اولین چیزی که مهم هست کاربره. این نکته رو فراموش نکنید.

از این نوع انکرتکست با درصد خیلی کم استفاده کنید.

لیستی از برخی انکرتکست های پرکاربرد فارسی:

  • منبع
  • مرجع
  • ماخذ
  • رفرنس
  • ادامه
  • ادامه مطلب
  • دامه مقاله
  • بیشتر بخوانید
  • مشاهده ادامه
  • مشاهده متن کامل
  • مقاله کامل
  • منبع مقاله
  • مرجع مقاله
  • ماخذ مقاله
  • رفرنس مقاله
  • مطالعه مقاله کامل
  • لینک منبع
  • لینک مقاله
  • رجوع به مقاله
  • مراجعه به منبع
  • مراجعه به سایت
  • برداشت شده از
  • متن کامل مقاله را بخوانید
  • نمایش بیشتر
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه نوشته
  • ادامه پست
  • بیشتر بخوانید
  • مطالعه بیشتر
  • مطالعه از منبع
  • مطالعه از رفرنس
  • مشاهده منبع
  • مشاهده رفرنس
  • مراجعه به سایت
  • مراجعه به منبع
  • مراجعه به مرجع
  • مراجعه به صفحه مقاله
  • مراجعه به ادامه مطلب

انکرتکست تصویری

همیشه که قرار نیست یک عبارت به صفحه هدف لینک بشه. گاهی می تونید تصویر رو به صفحه هدف لینک کنید. در این حالت انکرتکست شما همون تصویر شما خواهد بود. این روش یکی از روش های بی خطر در لینک سازی هست.

انکرتکست های نامرتبط

اگر عبارت انتخابی شما برای انکرتکست نامرتبط به صفحه هدف باشه و این مورد رو به دفعات زیاد تکرار کنید، بدون شک نظم لینک سازی شما به هم خورده و گوگل در تشخیص مفهوم و ارتباط صفحات شما دچار مشکل می شه. علاوه بر این مورد، کاربر هم بعد از ورود به صفحه ای که با کلمه غیر مرتبط لینک شده، به مرور زمان اعتماد خودش رو به صداقت سایت شما از دست می ده و این بدترین اتفاقی هست که می تونه برای یک برند بیفته.

درصد انکرتکست ها در لینک سازی

بر خلاف برخی از منابع که مقادیری عددی برای نسبت انکرتکست ها بیان می کنن، از دید ما، این نسبت به هیچ عنوان ساده نیست و باید به طور مفهومی به قضیه نگاه کرد. شما در هر منبعی که لینک سازی می کنید باید با توجه به ماهیت همون منبع اقدام به انتخاب انکرتکست مناسب کنید.

بنابراین گفتن این مورد که حتما 40 درصد از انکرتکست ها از جنس url و 20 درصد از جنس برند و فلان قدر از جنس فلان نوع باشه کاملاً اشتباه هست. هیچ نسبت دقیقی وجود نداره و این اعداد می تونه متغیر باشه. اما بدیهیه که استفاده بیش از حد برخی از انواع انکرتکست ها مثل اگزکت مچ می تونه روند لینک سازی شما رو دچار مشکل کنه.

در صورتی که با لینک سازی و اصول و قواعدش آشنایی ندارید و قصد یادگیری اصولی لینک سازی داخلی و خارجی دارید، می تونید از خدمات مشاوره سئو نشونت استفاده کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشه. اگر سوالی برای شما مطرح هست در بخش دیدگاه های همین صفحه مطرح کنید.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *