سئو و بهینه سازی سایت

روش های سئو منفی (negative seo) و راه های مقابله و جلوگیری با آن

سئو منفی (negative seo) به روش‌هایی گفته میشه که به جای افزایش رتبه یک سایت یا صفحه ای از سایت، باعث کاهش رتبه اون سایت میشه. در واقع برخی افراد با روش های سئو منفی (negative seo) قصد دارند اعتماد گوگل رو نسبت به سایتی خدشه دار کنند و از این طریق به رقابت با سایت ها بپردازند که معمولاً راه های مقابله و جلوگیری از سئو منفی میتونه جلوی آسیب های ناشی از اون رو بگیره. در این مطلب از نشونت قصد داریم این موضوع رو تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

چرا سئو منفی؟

این سؤال رو طبیعتاً باید از افرادی که چنین اقدامی می کنند پرسید. اما واضحه که سئو منفی یک رقابت ناسالم محسوب میشه و هیچ گوه توجیهی نداره. معمولا برخی از سایت ها در صورتی که در دام سئو منفی گرفتار میشن، در صورتی که عامل اصلی رو بشناسن، برای مقابله سعی می کنند خودشان هم به سئو منفی رو بیارن.

اما دو مشکل اساسی وجود داره. اول اینکه در اغلب موارد مشخص نیست چه کسی سئو منفی زده! دوم اینکه زدن سئو منفی هزینه نسبتا بالایی هم داره و در صورتی که این هزینه با دقت و وسواس بیشتری روی سایت شما خرج بشه، بدون شک جواب بهتری خواهید گرفت.

مثالی می زنیم تا راحت تر این موضوع رو درک کنید. در صورتی که شما وارد بازار اینترنتی می شید، ممکنه خدمات یا محصولات شما مورد استقبال قرار نگیره (به دلیل کیفیت پایین، عدم پشتیبانی مناسب و یا هزاران دلیل دیگه). در صورتی که تجربه بالایی در سئو داشته باشید بدون شک مطلع هستید که کسب و کارهای اینچنینی، خیلی زود سقوط می کنند. چون کاربران با عدم استقبال از این سایت ها، زمینه سقوطشون رو به صورت طبیعی فراهم می کنند.

سئو منفی (negative seo)
سئو منفی (negative seo)

این سایت ها سعی می کنند برای جبران این شکست، اقدام به پایین کشیدن رقبای خودشون کنند تا بتونن جایگاه خودشون رو در نتایج سرچ گوگل حفظ کنند. کاری غیر اخلاقی که متأسفانه کم و بیش انجام میشه. در واقع زمانی که از رشد خودشون نا امید می شن و به بن‌بست می رسند، تنها راه نجات خودشون رو آسیب زدن به رقبا می دونند. یعنی به هر قیمتی قصد دارند محصول یا خدمات بی کیفیت خودشون رو به کاربران ارائه بدن. در حالی که با بودجه باقی مانده خودشون قطعاً می تونن کسب و کارشون رو مجدد زنده کنند. اما به دلایل مختلف این کار رو نمی کنند و راه اشتباه رو پیش می گیرند.

باید از سئو منفی بترسیم؟

قاعدتاً خیر. رقبای شما، همان رفقای شما هستند که باعث میشن تلاش کنید تا بهتر از قبل باشید. جدای از این مساله، گوگل هم اخیرا در تشخیص این موضوع قوی تر شده و خیلی از روش های این چنینی قابل تشخیص هست.

معمولا سئو منفی بین کسب و کارهایی که اختلاف دارند رخ می ده. در صورتی که شما به صورت طبیعی و کاملاً مناسب به رشد خودتون مشغول باشید، معمولا رقبای عادی کاری با شما نخواهند داشت. فراموش نکنید: رقبایی که اکنون بالاتر از شما هستند، بدون شک روش های سئو منفی رو هم به خوبی بلدند. اما این بدان معنا نیست که اون رو اجرا می کنند. تقریباً اکثر سایت های قوی، با روش هایی طبیعی رتبه می گیرند.

بنابراین نیازی نیست از سئو منفی بترسید، کافیه خودتون مسیر سالمی رو در این اکوسیستم طی کنید و برای فرهنگ سازی در فعالیت سالم در هر رسانه ای که در اختیار دارید تلاش کنید.

روش های سئو منفی

سئو منفی روش های زیادی داره و معمولاً روش‌هایی که جوابگو هستند به صورت عمومی (حداقل تا زمان نگارش این مطلب) به طور دقیق و مشخص در اختیار عموم قرار نگرفته و مواردی که در منابع مختلف ذکر شده روش هایی هستند که قابل مقابله بوده و به عبارتی تقریباً منسوخ شده هستند.

اما با این حال ما سعی می کنیم این روش ها رو یادآوری کنیم تا در مقابل سئو منفی کمی واکسینه بشید. دقت داشته باشید که روش های ذکر شده هرگز به طور کامل شرح داده نمیشن (یا به عبارتی روش انجامش آموزش داده نمیشه) اما برای آشنایی کلی شما با روش های سئو منفی سعی میشه توضیحاتی که لازمه ذکر بشه.

سئو منفی با لینک های اسپم

شاید وقتی از سئو منفی صحبت می کنیم، اولین چیزی که به یادمون میاد لینک سازی اسپم باشه. اما خداروشکر این روش تقریبا در وضعیتی قرار داره که میشه گفت بی اثرترین شیوه هست.

رقیب با استفاده از ساخت بک لینک های اسپم در منابع اسپم، سعی میکنه اعتمادی که گوگل به سایت ما کرده رو نابود کنه.

راهکار مقابله با سئو منفی از طریق لینک سازی اسپم

برای اینکار بهتره به صورت دوره ای، مثلا هفتگی یا ماهانه، سایتتون رو به کمک ابزارهایی همچون moz یا ahrefs بررسی کنید تا مطمئن بشید بک لینک هایی که دریافت کردید اسپم نیستند.

مشکلات فنی و امنیتی سایت

وقتی سایت شما از نظر امنیتی ضعیف باشه، رقیب می تونه از این فرصت استفاده کنه تا با ایجاد مشکلات فنی و امنیتی در سایتتون، روش هایی خاص از سئو منفی رو اجرا کنه.

در واقع این روش ها نوعی سئو منفی داخلی محسوب می شن که در حالت عادی هر شخصی قادر به انجامش نیست. رقیب با هک کردن سایت شما می تونه کارهای زیادی رو انجام بده.

سئو منفی (negative seo) از طریق هک سایت
سئو منفی (negative seo) از طریق هک سایت

سئو منفی با دید فنی و امنیتی سایت دارای ابعاد مختلفی هست. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • ایجاد صفحات به تعداد دلخواه و انتشار محتواهای دلخواه خودش به هدف دریافت بک لینک های موردنظر برای خودش.
  • قرار دادن محتواهای دیگران در سایت شما که به دلیل کپی بودن باعث میشه سایت شما دچار افت رتبه بشه.
  • حذف صفحات مهم سایت شما به صورت یکباره و آسیب رسانی از این طریق.

راهکار مقابله با سئو منفی فنی و امنیتی

اولین مرحله استفاده از یک میزبانی وب یا هاستینگ معتبر و حرفه ای هست. هرچقدر هم کدنویسی سایت شما حرفه ای باشه، میزبانی ضعیف می تونه به راحتی زحمات شما رو از بین ببره. بنابراین حتما برای سایت های خودتون یک میزان مناسب انتخاب کنید.

برای جلوگیری از هک شدن سایت، ورود دو مرحله قرار بدید. در صورتی که سایت شما وردپرسی هست، این کار به سادگی امکان پذیره.

از نصب قالب ها و افزونه های ناشناس خودداری کنید و سعی کنید افزونه ها و قالب های خودتون رو به روز نگه دارید.

بک آپ گیری دوره ای رو هرگز فراموش نکنید. درسته که هاستینگ های معتبر از دیتابیس و فایل های شما نسخه پشتیبان تهیه  می کنند اما شما هم به صورت دستی حتما از سایت های خودتون بک آپ داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل غیر منتظره، بتونید به آخرین نسخه برگردید.

سئو منفی با کپی محتوا به تعداد زیاد

وقتی محتوای شما به تعداد زیاد کپی بشن می تونن برای شما مشکل ایجاد کنن. البته این موضوع به این سادگی هم که فکر میکنیم نیست. در واقع کپی شدن محتوا می تونه برای سایت شما مفید هم باشه. در واقع رقیب شما با اجرای اشتباه سئو منفی با کپی محتوا می تونه برای شما امتیازات زیادی هم بگیره.

راهکار مقابله با سئو منفی محتوایی

سعی کنید پیش از ایندکس شدن محتوا، اون رو در منابع مختلف بازنشر ندید. چون در این صورت در دام سئو منفی ناخواسته ای می افتید که خودتون عاملش هستید.

سئو منفی با تخریب برند

این روش در خارج از سایت رخ می ده و رقیب با ساختن اکانت های فیک با نام برند شما در شبکه های اجتماعی و منابع مختلف، اقدام به سوء استفاده از اسم برند شما می کنه. این کار میتونه لطمه بزرگی به برند بزنه.

راهکار مقابله با سئو منفی از طریق تخریب برند

در صورتی که خودتون دچار سئو منفی شدید، ابتدا بررسی کنید و ببینید که رقیب در چه منابع یا سایت هایی اقدام به انتشار محتوای کذب کرده. با مدیران اون سایت ها در تماس باشید و این موضوع رو اطلاع بدید.

این موضوع رو در سایت و شبکه های اجتماعی خودتون هم رسماً اعلام کنید. ضمن اینکه لیست کامل تمامی شبکه های اجتماعی رسمی خودتون رو معرفی کنید تا همگان مطلع باشند و با دنبال کردن شبکه های شما، باور پذیری سوء استفاده از برند شما رو کاهش بدن.

سئو منفی با کاهش سرعت سایت

یکی از روش هایی که رقیب به کمکش می تونه به سایت آسیب بزنه مساله دیداس هست. دیداس به سادگی قابل انجام نیست اما انجامش میتونه سایتهایی که روی میزبانی های ضعیفی قرار دارند رو از پا در بیاره. بنابراین اینجور مواقع بهترین راهکار استفاده از میزبانی های وب معتبر هست. هاستینگ های معتبر روش های زیادی رو برای مقابله با دیداس ها اجرا می کنند. البته روش هایی هم هست که باید روی وب سایت خودتون پیاده‌سازی بشه تا موارد ابتدایی دیداس رو در نطفه خفه کنید. چون قدرت حمله ها متفاوت هست و خیلی از حمله ها به راحتی قابل کنترل هستند. شاید باورش برای شما مسکل باشه اما سایت شما روزانه مورد حمله زیادی قرار میگیره که شاید اصلا اطلاع هم نداشته باشید.

امیدواریم که با شناخت کلی روش های سئو منفی (negative seo)، هرچه سریع تر با بررسی ضعف های سایتتون، اون هارو رفع و برطرف کنید تا در آینده مشکلی گریبانگیر شما نشه یا حداقل آسیب کمتری ببینید.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *