سئو و بهینه سازی سایت

قیمت گذاری پروژه های سئو (روش‌های محاسبه هزینه سئو)

اگر قصد دارید سایتی رو سئو کنید قطعاً با چالشی به نام قیمت گذاری پروژه های سئو برخورد کردید. این چالش چیز عجیب یا تازه ای نیست و مدتهاست که به دلیل وجود روش‌های مختلف محاسبه هزینه سئو، لیست قیمت متفاوتی توسط متخصصین سئو ارائه می شه. در این مطلب قصد داریم بدونیم که هزینه سئو تا چه میزانی منطقی و تا چه میزانی ممکنه غیر منطقی باشه و تمامی روش هایی که می تونیم پروژه های سئو رو بر اساس اون ها قیمت گذاری کنیم بررسی می کنیم.

چرا باید سایت رو سئو کنیم؟

فکر نمی کنیم در این مطلب نیازی به صحبت زیادی در این مورد باشه. چون وقتی به این صفحه مراجعه کردید احتمالاً از اهمیت سئو در رشد کسب و کارتون آگاه هستید. اگر قصد دارید در مورد سئو بیشتر بدونید و دلیل اهمیتش رو بیشتر درک کنید کافیه به صفحه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل با سئو مراجعه کرده و توضیحاتش رو بخونید.

روش های قیمت گذاری پروژه های سئو

سایت ها ماهیت متفاوتی دارند. داشتن ماهیت متفاوت باعث می شه اهداف متفاوتی از سئو کردن سایت ها داشته باشیم. همین اهداف متفاوت، باعث به وجود اومدن روش های متفاوتی برای برآورد قیمت سئو میشه.

سعی می کنیم روش های کلی که بر پایه اون ها پروسه های سئو انجام می شه بررسی کنیم و نحوه قیمت گذاری هر کدوم از روش ها رو توضیح بدیم.

محاسبه هزینه سئو بر مبنای کلمه کلیدی

همه ما می دونیم که سئو بر پایه کلمات کلیدی استوار هست. در واقع این کلمات کلیدی و رقابت بر روی اون هاست که سئو رو لذت بخش و شیرین کرده. یکی از روش های قیمت گذاری پروژه های سئو بر مبنای هر کلمه هست. یعنی ابتدا کلمات کلیدی هدفمند برای سایت استخراج می شه و میزان رقابت هر کلمه سنجیده و در نهایت یک برآورد قیمتی انجام می شه و بر روی هر کلمه (یا مجموعه ای از کلمات هم خانواده) یک قیمت برای رسیدن به محدوده ای خاص گذاشته می شه.

مثلاً کلمه “x” دارای رقابتی متوسط هست که کارفرما قصد داره این کلمه به 5 لینک اول صفحه اول برسه. در این حالت چیزی که باعث می شه قیمت گذاری روی این کلمه انجام بشه موارد زیر هست:

  • عمر سایت
  • رتبه فعلی این کلمه
  • وضعیت محتوایی صفحه مربوط به این کلمه
  • وضعیت صفحه مربوط به این کلمه از دید فنی و تکنیکال
  • وضعیت سئوی خارجی صفحه مربوط به این کلمه
  • وضعیت کلی سایت از دید محتوایی
  • وضعیت کلی سایت از دید فنی و تکنیکال
  • وضعیت کلی سایت از دید سئوی خارجی و برندینگ
  • و بسیاری از فاکتورهای کوچک و بزرگ دیگه…

در واقع ما برای کلمه کلیدی “x” یک هدف (یعنی رسیدن به 5 لینک اول) مشخص کردیم و چیزی که باعث می شه قیمت گذاری سئوی این کلمه درست انجام بشه، نحوه تحلیل سئوی سایت به شکلی دقیق و صحیح هست. شاید دلیل قیمت های متفاوتی که داده میشه، عدم شناخت کافی با مراحل سئوی یک سایت باشه که باعث می شه برخی از همکاران قیمت هایی بسیار پایین و برخی هم قیمت هایی عجیب و باور نکردنی پیشنهاد میدن.

در برخی از مواقع همکاران و کارشناسان سئو، بدون تحلیل کافی، اقدام به ارائه لیست قیمت سئو می کنند که کاری به شدت اشتباه هست. چون میانه راه متوجه خواهند شد که تحلیل کافی نداشتند و رسیدن به نتیجه با قیمتی که در نظر گرفته شده امکان پذیر نیست و یا زمان بیشتری نیاز داره و یا شاید با هیچ قیمتی قادر به رسوندن رتبه کلمه کلیدی به رتبه هدف نباشند.

قیمت سئو تضمینی بر مبنای کلمه کلیدی

در قیمت گذاری سئو بر پایه کلمات کلیدی معمولاً درصدی از قیمت تخصیص داده شده به صورت پیش پرداخت دریافت میشه و مابقی یا در دوره های زمانی متفاوت و یا طبق توافق های دیگه ای دریافت میشه (مثلاً زمانی که کلمه کلیدی به رتبه هدف برسه) که این مورد بستگی به توافق طرفین داره و موضوعی نیست که نیازی به بررسی دقیق توسط ما داشته باشه و در هر پروژه ای متفاوت هست.

ضمن اینکه بهتره یادآور بشیم چیزی به نام سئو تضمینی وجود نداره و به همین خاطر ممکنه درصدی از پروژه های سئو به نتیجه دلخواه نرسن. در اینگونه مواقع می بایست در ابتدای پروژه با جزئیات کامل توافقات لازم انجام بشه که در صورت عدم تحقق هدف، پرداخت هزینه ها یا عودت هزینه ها به چه صورت باشه. از اونجایی که فرآیند سئو نیاز به صرف هزینه های مالی و زمانی داره، پیشنهاد ما تخصیص درصدی از هزینه ها به صورت پیش پرداخت (پیش دریافت) هست تا در صورت عدم تحقق هدف، سئوکار به دلیل هزینه هایی که در طی اجرای پروژه کرده متضرر نشه.

معمولا در مواقعی که پروژه های سئو بر پایه کلمات کلیدی دریافت می شن، کمتر از 5 کلمه (به طور نسبی) نباید به طور همزمان سئو روی اون ها انجام بشه. البته این تعداد نسبی بوده و به سایت هدف، تعداد کل صفحات موجود در سایت، وضعیت فعلی صفحات و خیلی از موارد دیگه بستگی داره. اما در صورتی که قصد سئوی سایت تازه تاسیس رو دارید، سعی کنید صفحات مختلفی رو به طور همزمان سئو کنید و تک صفحه ای پیش نرید.

تعیین قیمت سئو بر مبنای تعداد بازدید (کلیک)

در این روش، سئوی سایت تا زمانی ادامه پیدا می کنه که سایت به یک میزانی از کلیک روزانه یا هفتگی یا ماهانه برسه.

مثلاٌ هدف به این صورت تعیین می شه که در صورت رسیدن بازدید سایت به ماهانه 20 هزار کلیک، پروژه تکمیل شده در نظر گرفته بشه.

در این حالت، معمولا یک هزینه دوره ای ماهیانه تعیین می شه و یک زمان تقریبی برای رسیدن به هدف مشخص می کنیم. البته هر چه جلوتر می ریم به این نتیجه می رسیم که دادن تضمین های زمانی هم کاری غیر منطقی و غیر معقول هست.

این روش معمولا برای سایت های مجله محور و محتوا محور استفاده میشه. یعنی سایت هایی که کار اصلی شون، انتشار محتواهای عمومی یا اختصاصی در حوزه کاری خودشون هست.

محاسبه این که سایت ها ظرفیت و پتانسیل دریافت چه میزانی از بازدید رو به طور تقریبی دارند، وظیفه متخصص سئو هست. یعنی باید میزانی از بازدید برآورد بشه که رسیدن به این میزان شدنی باشه. این موضوع به میزان بازدید کلمات کلیدی هدف در اون حوزه و میزان رقابت و خیلی از موارد دیگه بستگی داره.

انعقاد قراردادهای سئو ماهیانه

در این حالت، فرآیند سئوی سایت به صورت دائمی و بدون محدودیت قابل انجام هست. البته بدون محدودیت به این معنا نیست که تمامی صفحات سایت سئو شده و به لینک 1 می رسند. بلکه در این شیوه، یک یا چند صفحه هدف به عنوان اصلی و مابقی به عنوان صفحات فرعی در نظر گرفته می شن.

مبنای تعیین زمان تکمیل پروژه، رسیدن صفحات هدف اصلی به رتبه های هدف هست. ممکن هست این صفحات 3 ماهه به هدف موردنظر برسند یا حتی رسیدن به هدف شاید بیش از 1 سال طول بکشه. حتی این احتمال هم وجود داره که درصدی از صفحات هدف به نتیجه دلخواه نرسند.

تعیین قیمت سئو در این شیوه معمولا به صورت دوره ای و ماهیانه انجام میشه.

هزینه سئوی خارجی، داخلی و تکنیکال

روش هایی که تا اینجا توضیح داده شد به صورت کلی بوده و همزمان شامل سئوی خارجی، داخلی و تکنیکال هست. یعنی کارفرما نیازی به انجام هیچ گونه فعالیت خاصی نداره و تمامی فعالیت ها توسط متخصص سئو انجام می شه.

در بعضی از مواقع پروژه های سئو به بخش های مختلفی تقسیم می شه و هر بخش به طور جداگانه برونسپاری می شه. به عنوان مثال ممکنه تنها پروژه مربوط به سئو خارجی و لینک سازی به یک مجری سئو واگذار بشه و بقیه موارد توسط کارفرما (یا سئوکار دیگه ای) اجرا بشه.

در این گونه موارد معمولا هزینه ها بر اساس حجم کاری تعیین می شن. مثلا در موارد مربوط به لینک سازی، تعداد لینک ها، نوع لینک ها، نحوه اجرا و… می تونن در قیمت گذاری اثرگذار باشند.

این موارد در مورد سئوی داخلی و تکنیکال هم صادق هست.

گرچه در سئو هیچگونه تضمینی قابل ارائه نیست، اما اگر بنا به وضعیت و شرایط هر پروژه، ضمانت هایی هم داده بشه، معمولا زمانی که اختیار کامل پروژه در دست یک سئوکار نیست، دادن هر گونه ضمانت یا دریافت هرگونه ضمانت کاملا اشتباه هست. چون با اجرای صحیح یک بخش و اجرای اشتباه بخش دیگه، عملا فعالیت های سئو ناقص خواهد بود و احتمالاً به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

امیدواریم تونسته باشیم روش های قیمت گذاری پروژه های سئو رو به طور دقیق مورد بررسی قرار بدیم. چنانچه شما هم ایده ای برای تعیین هزینه سئو دارید، خوشحال می شیم که با ما و بقیه کاربران از طریق بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *