سئو و بهینه سازی سایت

جدیدترین آپدیت ها و به روزرسانی های الگوریتم گوگل

جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟

در این مطلب تاریخچه به روز رسانی الگوریتم گوگل از سال 2003 تا حال حاضر ذکر شده که به شما کمک می کنه روند رشد الگوریتم های گوگل رو بشناسید. وقتی آشنایی کافی با آپدیت های هسته گوگل داشته باشید، بهتر می تونید اقدام به سئوی وب سایت کنید.

ما در نشونت سعی کردیم این صفحه رو همیشه به روز و آپدیت نگه داریم و با آپدیت های گوگل همراه بشیم تا این همراهی با آپدیت های گوگل به روند اجرای صحیح پروژه های سئو کمک کنه.

فراموش نکنید که ارائه تجربیات شما در آپدیت های مختلف در بخش نظرات این صفحه، کمک زیادی به بقیه دوستان خواهد کرد. همونطور که خواندن نظرات بقیه دوستان، کمک زیادی به همه ما خواهد کرد که سریع تر با تغییرات گوگل در یک حوزه خاص همگام بشیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم که تجربیات خودتون بعد از آپدیت ها و نکاتی که وجود داره رو در بخش نظرات با کاربران به اشتراک بگذارید.

الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند که برای استخراج اطلاعات از داده ها و سپس ارائه بهترین راه حل ممکن برای مشکلات احتمالی موجود در نتایج جستجو استفاده می شوند. موتورهای جستجو از الگوریتم ها و بسیاری از عناصر رتبه بندی برای رتبه بندی صفحات وب بر اساس اهمیت صفحات در نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می کنند.

در سال های اولیه، گوگل تنها چند به روز رسانی در الگوریتم های خودش انجام داد. در حال حاضر گوگل هر سال هزاران تغییر ایجاد می کنه. اکثر این به روز رسانی ها آنقدر کوچک هستند که مورد توجه قرار نمی گیرند. با این حال، گاهی اوقات، موتور جستجوی گوگل الگوریتم های اصلی رو منتشر می کنه که به طور قابل توجهی بر SERP ها تأثیر می گذارد. معمولا به این بروزرسانی ها آپدیت هسته گوگل هم گفته میشه.

آپدیت های گوگل نمایش عناوین

به روز رسانی های الگوریتم گوگل

در ادامه فهرست کاملی از به روزرسانی های الگوریتم‌های گوگل بر اساس تاریخ آپدیت ها در طول سال‌های مختلف گردآوری کردیم.


آپدیت گوگل در 22 آگوست 2023 – آپدیت هسته

این به روزرسانی هنوز در حال اجراست و طبق گزارشات سمراش، دنس رتبه ای شدیدی رو در نتایج شاهد هستیم. باید منتظر پایان بروزرسانی باشیم تا بتونیم تحلیل های کافی و لازم رو در این مورد ارائه بدیم.

گزارش بروزرسانی آگوست 2023 گوگل توسط سمراش
گزارش بروزرسانی آگوست 2023 گوگل توسط سمراش

آپدیت گوگل در 12 آوریل 2023 – نقد و بررسی ها

در این آپدیت که حدود 13 روز طول کشید، نقد و بررسی ها دیگه محدود به محصولات نیستن و به خدمات و بقیه صفحات هم رسیده. در واقع شما هرچیزی که برای ارائه دارید، باید نقد و بررسی جامعی هم براش ارائه بدید.

اکنون این بروزرسانی شامل بررسی محصول، خدمات و موارد مختلف هست. درباره نحوه نوشتن نظرات با کیفیت بالا کافیه ادامه توضیحات رو بخونید.

ارسال نظرات با کیفیت بالا می تونه به افراد کمک کنه تا درباره محصولات، خدمات، بازی ها، فیلم ها و موضوعات دیگه اطلاعات بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، می تونید یک بررسی مانند این موارد بنویسید:

یک کارمند یا فروشنده حرفه ای که افراد را بین محصولات رقیب هدایت می کنه. وبلاگ نویسی که نظرات مستقلی می دهد. یکی از اعضای هیئت تحریریه یک سایت خبری یا نشریه دیگر. این بهترین شیوه‌ها رو دنبال کنید تا به دیگران کمک کنید صفحه نظر شما رو در جستجوی Google و دیگر پلتفرم‌های Google پیدا کنند. خدمات یا محصول رو از دیدگاه کاربر ارزیابی کنید. نشون بدید که می دونید به چه چیزی نگاه می کنید یا به عبارتی نشون بدید که متخصص هستید. برای پشتیبانی از تخصص خود و تقویت صحت ارزیابی، شواهدی مانند تصاویر، صدا یا سایر ارتباط‌های تجربه خودتون رو با آنچه ارزیابی می‌کنید ارائه بدید.

اندازه گیری های کمی رو از نحوه اندازه گیری یک چیز به روش های مختلف به اشتراک بگذارید. توضیح بدید که چه چیزی محصول شما رو از رقبا متمایز می کنه (مزیت رقابتی رو واضح بگید). بر اساس تحقیقات اصلی خودتون، درباره مزایا و معایب چیزی تحقیق کنید. توضیح بدید که چگونه محصول نسبت به مدل‌ها یا نسخه‌های قبلی بهبود یافته تا مشکلات رو برطرف کنه یا به کاربران در تصمیم‌گیری خرید کمک کنه.

بر اساس تجربه یا تخصص خود، بر مهمترین عوامل تصمیم گیری تمرکز کنید (به عنوان مثال، در بررسی خودرو ممکنه مشخص کنید که مصرف سوخت و ایمنی خودرو چطور هستند).

انتخاب های کلیدی در مورد نحوه طراحی یک محصول و تأثیرش بر کاربر بیش از آنچه سازنده اعلام میکنه رو شرح بدید.

برای کمک به خوانندگان در تصمیم گیری، پیوندهایی به منابع مفید دیگه (سایت های خودتان یا سایر سایت ها) اضافه کنید. پیوندهایی به چندین فروشنده رو در نظر بگیرید تا به خواننده امکان خرید از فروشنده مورد نظر خودتون رو بدید.

اگر به طور کلی بهترین چیزی رو برای یک هدف خاص توصیه می کنید، دلیل اینکه فکر می کنید بهترین هست رو با شواهد اولیه درج کنید.

اطلاعات کاملتری در مورد این بروزرسانی از این لینک قابل مشاهده هست.


آپدیت گوگل در 15 مارس 2023 – آپدیت هسته

آپدیت هسته در این مرحله حدود 13 روز طول کشید.


آپدیت گوگل در 21 فوریه 2023 – product review content

این آپدیت حدودا 14 روز طول کشید که در ادامه بروزرسانی های قبلی بوده و ارزش نقد و بررسی محصولات رو بیش از پیش کرده.


آپدیت الگوریتم گوگل در 14 دسامبر 2022 – لینک سازی اسپم

این آپدیت که 29 روز طول کشید، تاثیر لینک سازی اسپم رو خنثی کرد و بسیاری از سایتها دچار تغییر رتبه های شدیدی شدند.


آپدیت الگوریتم گوگل در 5 دسامبر 2022 – محتوای مفید

بعد از آپدیت 25 آگوست 2022، اکنون گوگل یک آپدیت جدیدی منتشر کرده که حدودا 38 روز به طول انجامید تا تکمیل بشه. طبق این آپدیت، برورزسانی محتوای مفید اکنون روی تمام زبان های دنیا فعال هست.


بروزرسانی گوگل در 19 اکتبر 2022 – به روزرسانی اسپم

این به روزرسانی دو روز به طول انجامید. در واقع، سیستم خودکار گوگل برای تشخیص اسپم به طور مداوم کار می کنه، اما هر از چند گاهی به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کنه. گوگل میگه وقتی این کار رو انجام می‌دیم، این به‌روزرسانی‌های هرزنامه رو صدا می‌زنیم، و زمانی که انجام میشن، اونها رو در فهرست به‌روزرسانی‌های رتبه‌بندی جستجوی Google به اشتراک می‌گذاریم.

گوگل میگه:

SpamBrain سیستم پیشگیری از هرزنامه مبتنی بر هوش مصنوعی ماست. هر از گاهی، ما این سیستم رو بهبود می‌بخشیم تا در شناسایی هرزنامه‌ها مؤثرتر باشند و اطمینان حاصل کنیم که انواع جدیدی از هرزنامه‌ها رو شناسایی می‌کنه.

سایت‌هایی که پس از به‌روزرسانی هرزنامه شاهد تغییر هستند، باید خط‌مشی هرزنامه گوگل رو بررسی کنند تا از مطابقت آن‌ها اطمینان حاصل کنند. سایت هایی که خط مشی های گوگل رو نقض می کنند ممکنه در نتایج رتبه پایین تری داشته باشند یا اصلاً در نتایج ظاهر نشن (که اصطلاحاً ما میگیم پنالتی شدند). اگر سیستم‌های خودکار گوگل طی چند ماه متوجه بشن که سایت با خط‌مشی هرزنامه اش مطابقت داره، ایجاد تغییرات می‌تونه به بهبود سایت کمک کنه. پس هیچ وقت برای تغییر دیر نیست و ماهی رو هر وقت از آب بگیرید تازه هست.

در مورد به روز رسانی لینکسازی اسپم (به روز رسانی ای که به طور خاص مربوط به پیوندهای هرز هست)، تغییرات ممکنه منجر به بهبود نشه. یعنی اینطور نیست که شما لینک سازی اسپم کنید و بعد دیساوو کنید یا اینکه لینک های ساخته شده رو حذف کنید.

دلیلش اینه که وقتی سیستم‌های گوگل اثراتی رو که بک لینک های اسپم می‌تونند داشته باشند حذف می‌کنند، هرگونه مزیت رتبه‌بندی پیوندهایی که قبلاً برای سایت شما ایجاد شده‌اند هم از بین می‌رن و این یعنی یه فاجعه بزرگ. هرگونه مزیت بالقوه رتبه بندی ایجاد شده توسط چنین پیوندهایی قابل بازیابی نیست.

به همین خاطر هست که نشونت همواره در بحث لینک سازی یا خرید بک لینک، توصیه می کنه که از منابع با کیفیت لینک بگیرید. طبق آپدیت های اخیر، همونطور که گوگل خودش میگه، کیفیت به شدت از کمیت مهم تر شده. البته نگران نباشید، همکاران نشونت آماده هستند تا شما رو در این مورد راهنمایی کنند و تمامی مراحل لینک سازی سایتتون رو از صفر تا صد بر عهده بگیرند.

اگه قصد دارید در این مورد بیشتر بدونید، به این صفحه مراجعه کنید.


بروزرسانی گوگل در 20 سپتامبر 2022 – رتبه‌بندی بررسی محصولات

این به روزرسانی که 6 روز به طول انجامید، بر روی محصولات به زبان انگلیسی اعمال شد. قبلا در مورد اینکه رتبه‌بندی نقد و بررسی محصولات چه چیزی هست توضیح دادیم. لطفاً کمی پایین تر در همین صفحه مراجعه کنید.


بروزرسانی گوگل در 12 سپتامبر 2022 – آپدیت هسته

آپدیت هسته در این تاریخ 14 روز به طول انجامید.


بروزرسانی گوگل در 25 آگوست 2022 – بروزرسانی محتوای مفید (HCU)

سیستم محتوای مفید جستجوی Google، به طور اختصاری HCU هم گفته میشه. هدف از سیستم محتوای مفید، پاداش بهتر به محتوایی است که بازدیدکنندگان احساس می کنند تجربه رضایت بخشی داشته است، در حالی که محتوایی که انتظارات بازدیدکنندگان را برآورده نمی کند، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

این سیستم سیگنال‌هایی رو در سراسر سایت تولید می‌کنه که گوگل، در میان بسیاری دیگر، برای استفاده در جستجوی خودش (از جمله Discover) در نظر می‌گیره. سیستم به طور خودکار محتوایی رو شناسایی می کنه که به نظر می رسه برای دیگران دارای ارزش کم، ارزش افزوده کم یا ارزش پایین باشه. مهم هم نیست که با هوش مصنوعی نوشته شده باشه یا توسط یک نیروی انسانی خبره!

اگر محتوای دیگری در وب وجود داشته باشه که بهتر نمایش داده بشه، هر محتوایی (نه فقط محتوای بی فایده) در یک سایت خاص که به طور کلی محتوای بی فایده زیادی داره، بعیده در جستجو عملکرد خوبی داشته باشه. بنابراین حذف محتوای بی فایده می تونه به رتبه بقیه محتوای شما کمک کنه.

این فرآیند طبقه بندی با استفاده از مدل یادگیری ماشینی کاملاً خودکار انجام میشه. در سراسر جهان به همه زبان ها کار می کنه. این یکی از سیگنال‌هاییست که گوگل برای رتبه‌بندی محتوا ارزیابی می‌کنه.

سوال طبیعی برخی این است که اگر یک سایت محتوای بی فایده را حذف کند چقدر طول می کشد تا عملکرد بهتری داشته باشه و دوباره به نتایج بالا برگرده؟ وب‌سایت‌هایی که توسط این سیستم شناسایی می‌شن ممکنه سیگنال اعمال شده به اونها بعد از چندماه خنثی بشه. طبقه بندی کننده محتوای گوگل دائماً کار می کنه.

گوگل اعلام کرده:

هر از گاهی، نحوه تشخیص محتوای بی فایده توسط طبقه‌بندی‌کننده رو تغییر می‌دیم. وقتی این کار رو به صورت قابل مشاهده انجام بدیم، به عنوان یک «به‌روزرسانی محتوای مفید» در صفحه به‌روزرسانی‌های رتبه‌بندی جستجوی Google ما به اشتراک گذاشته میشه. پس از تکمیل استقرار چنین به‌روزرسانی، اگر طبقه‌بندی‌کننده، محتوا رو بهبود یافته ببینه، ممکنه رتبه محتوای شما مجدداً برگرده.

اطلاعات بیشتر در مورد این بروزرسانی از این لینک قابل مشاهده هست.


بروزرسانی گوگل در 27 جولای 2022 – رتبه‌بندی بررسی محصولات

هدف این بروزرسانی گوگل، ارائه پاداش بهتر به نظرات و بررسی های با کیفیت بالاست، یعنی محتوایی که تجزیه و تحلیل روشنگرانه و تحقیقات اصلی در مورد محصول رو ارائه میده و توسط کارشناسان یا علاقه مندانی که در مورد موضوع آگاه هستند نوشته شده.

سیستم بررسی محصولات برای افرادی کار می کنه تا نتایجی رو بیابند که به جای یک خلاصه کوتاه، یک مطالعه عمیق از یک محصول، خدمات یا موارد دیگر رو به اشتراک می ذاره. پس اگر محصول یا سرویسی در سایتتون دارید، نقد و بررسی های کاملی رو در موردش ارائه بدید.

سیستم بازبینی، برای ارزیابی مقالات، پست‌های وبلاگ، صفحات یا سایر محتوای مستقل نوشته شده با هدف ارائه توصیه‌ها، نظرات یا تجزیه و تحلیل طراحی شده. این سیستم بررسی های شخص ثالث، مانند آنچه توسط کاربران در بخش بررسی یک صفحه محصول یا خدمات ارسال شده رو ارزیابی نمی کنه.

بررسی ها می تونند در مورد یک چیز باشند، یا حتی می تونند مقایسه مستقیم یا لیست های رتبه بندی شده از توصیه ها باشند. نظرات می تونه در هر موضوعی باشه. اینها می‌تونن در مورد هرچیزی مانند لپ‌تاپ یا کت‌های زمستانی، فیلم‌ها یا بازی‌های ویدیویی، یا بررسی محصولات خدمات و مشاغل مانند رستوران‌ها یا مارک‌های مد باشند.

سیستم بررسی محصولات در درجه اول محتوای بررسی رو در سطح صفحه ارزیابی می کنه. با این حال، برای سایت هایی با حجم قابل توجهی از محتوای نقد، هر محتوایی در سایت ممکنه توسط سیستم رتبه بندی بشه. اگر نقدهای زیاد و کافی نداشته باشید، بعیده که سایت شما در کل رتبه خوبی بگیره. گرچه این موضوع شاید همیشه صدق نکنه اما طبق این بروزرسانی، شما نیاز به یک محتوای عمیق برای محصولات خودتون دارید.

این سیستم در حال حاضر (تا زمان این بروزرسانی) در سراسر جهان به زبان های زیر در دسترس است: انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ویتنامی، اندونزیایی، روسی، هلندی، پرتغالی، لهستانی.

اطلاعات بیشتر در مورد این آپدیت از اینجا در دسترس هست.


بروزرسانی گوگل در 25 مه 2022 – آپدیت هسته گوگل

آپدیت هسته در این تاریخ 15 روز به طول انجامید.


بروزرسانی گوگل در 23 مارس 2022 – رتبه‌بندی بررسی‌های محصول

گوگل از طریق این آپدیت که چندین هفته طول کشید، به‌روزرسانی رتبه‌بندی بررسی‌های محصول رو اعلام کرد. این آپدیت به اون ها اجازه می‌ده تا بررسی‌های با کیفیت محصولات رو شناسایی کنند. این آپدیت 14 روز به طول انجامید.


آپدیت 22 فوریه 2022 – به روز رسانی تجربه کاربری صفحه

این آپدیت برای به روز رسانی تجربه صفحه بود. گوگل از طریق توییتر اعلام کرد که به‌روزرسانی تجربه کاربری صفحه برای نسخه دسکتاپ کند هست که قراره در مارس 2022 به پایان برسه. Google اطلاعات بیشتری در مورد به‌روزرسانی تجربه کاربری صفحه به توسعه‌دهندگان ارائه می‌ده که در صورت تمایل می تونید از اینجا مطالعه کنید.


آپدیت 1 دسامبر 2021 – نظرات محصولات

گوگل از طریق حساب توییتر اعلام کرده که آپدیت نظرات محصول دسامبر 2021 برای صفحات انگلیسی منتشر شده و انتظار می ره تکمیلش سه هفته طول بکشه. این منبع رو هم برای مطالعه بیشتر شما در مورد این به روز رسانی منتشر کرده که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.


آپدیت 17 نوامبر 2021 – به روز رسانی گسترده در هسته گوگل

Google Search Central از طریق توییتر اعلام کرده است که آپدیت اصلی و کامل اواخر همین روز منتشر خواهد شد. آن‌ها در اسناد خود به مدیران وب‌سایت‌ها اشاره کردند که صاحبان وب‌سایت‌ها باید درباره به‌روزرسانی‌های هسته بدانند که آخرین بار در آگوست 2019 این به‌روزرسانی انجام شد


به روزرسانی 3 نوامبر 2021 – آپدیت اسپم گوگل

طبق یک توییت از Google Search Liasion، به‌روزرسانی ضد اسپم از 3 تا 11 نوامبر 2021 به عنوان بخشی از روال برای بهبود نتایج جستجو منتشر شد. گوگل به وبمسترها توصیه می کنند که در مورد این ماجرا بیشتر تحقیق کنند تا دچار مشکل جدی نشن (لینک اطلاعات منبع)


به روزرسانی 26 جولای 2021 – جلوگیری از لینک سازی اسپم

گوگل به‌روزرسانی الگوریتمی را برای شناسایی و حذف لینک‌های اسپم اعلام کرد. گوگل هشدار داده که ممکن است در تمامی سایت‌هایی که با تاکتیک‌های اسپم، حامیان مالی (مانند خرید رپورتاژ)، بازدیدکنندگان و شرکت‌های وابسته سروکار دارند، تغییری در رتبه‌بندی شان ایجاد شود. گوگل گفته است که این به‌روزرسانی حداقل دو هفته زمان نیاز دارد تا تکمیل شود و چندین زبان را تحت تأثیر قرار دهد.


آپدیت 12 جولای 2021 – تکمیل شدن آپدیت هسته گوگل

تکمیل آپدیت هسته در توئیتر اعلام شد و هیچ گونه اطلاعات بیشتری در این تاریخ در این مورد ارائه نشد.


به روز رسانی 1 جولای 2021 – آپدیت هسته گوگل

به روز رسانی اولیه هسته از جولای 2021 اعلام شد و تکمیل آن یک تا دو هفته طول کشید. راهنمای Google برای به‌روزرسانی‌های اصلی را می‌توانید در وبلاگ Google Search Central پیدا کنید.


28 ژوئن 2021 – به روز رسانی اسپم

Google Search Liaison از طریق توییتر اعلام کرد که قسمت دوم آپدیت اسپم آنها از 28 ژوئن آغاز شده و احتمالاً در همان روز به پایان خواهد رسید. اعلامیه اولیه درباره پستی در وبلاگ مرکزی جستجوی گوگل بود که در آوریل 2021 درباره نحوه مبارزه گوگل با جستجوهای هرزنامه تا سال 2020 به روز شد.


23 ژوئن 2021 – آپدیت ضد اسپم

دنی سالیوان از گوگل در توئیتر فاش کرد که یک به روز رسانی الگوریتمی برای مبارزه با اسپم نتایج جستجو را هدف قرار می دهد. او اضافه کرد که دومین آپدیت اسپم ظرف یک هفته وجود خواهد داشت. گوگل دقیقاً نگفته است که این به روز رسانی در مورد چیست.


15 ژوئن 2021 – بهبود تجربه کاربری

گوگل تایید کرده است که به‌روزرسانی تجربه صفحه آغاز شده است. گوگل گفت که وب سایت ها نباید انتظار داشته باشند که در نتیجه این به روز رسانی تغییرات قابل توجهی را مشاهده کنند و هرگونه کاهش یا بهبود ناگهانی باید تدریجی اتفاق بیفتد. این بروزرسانی تا پایان آگوست 2021 تکمیل شد.


10 ژوئن 2021 – حفاظت از قربانیان

این آپدیت تلاش‌های گوگل برای بهبود الگوریتم‌هایی برای کاهش رتبه یا حذف از نتایج سایت‌هایی هست که روش های عملیات غارتگرانه را اتخاذ می‌کنند. اگر شما نیز مورد سوء استفاده های این چنینی قرار گرفتید، کافیست از طریق این لینک گزارش دهید.


2 ژوئن 2021 – آپدیت بزرگ الگوریتم هسته

دنی سالیوان، مدیر جستجوی گوگل در توییتر اعلام کرد که به‌روزرسانی الگوریتم کلیدی اصلی در شرف انتشار است. سالیوان خاطرنشان کرد که برخی از ارتقاهای برنامه ریزی شده به طور کامل برای این به روز رسانی آماده نیستند، بنابراین بخش هایی که آماده نیستند به عنوان بخشی از دومین به روز رسانی الگوریتم Broadcore که برای ماه جولای برنامه ریزی شده است، در دسترس خواهند بود.


8 آوریل 2021 – آپدیت نقد و بررسی محصول

این به‌روزرسانی جدید برای الگوریتم رتبه‌بندی جستجو برای «تشویق کردن به بررسی‌های محصولی که تحقیقات عمیق را به اشتراک می‌گذارند، نه محتوای معمولی که فقط گروهی از محصولات را خلاصه می‌کند» طراحی شده است. گوگل همچنین در اعلامیه خود 9 سوال مفید را به اشتراک گذاشت که باید هنگام ایجاد و انتشار نقد و بررسی محصول مورد توجه قرار گیرد (مشاهده).


آپدیت 10 فوریه 2021 – بررسی پاراگراف و متن ها

دنی سالیوان، مسئول روابط عمومی جستجوی گوگل، از طریق توییتر اعلام کرد که Passage Ranking به طور رسمی درخواست های زبان انگلیسی را در ایالات متحده راه اندازی کرده است. به گفته گوگل: “این تغییر به این معنی نیست که ما هر مقاله را مستقل از صفحه نمایه می کنیم. ما همچنان صفحات را ایندکس می کنیم و کل اطلاعات صفحه را برای درجه بندی در نظر می گیریم. اما اکنون می توانیم متنی از صفحه را نیز به عنوان مقیاس اضافی و یک عامل در نظر بگیریم.


3 دسامبر 2020 – آپدیت هسته گوگل

گوگل آپدیت هسته الگوریتم را تایید می کند، به روز رسانی اصلی برای دسامبر 2020 در تاریخ 3 دسامبر 2020 منتشر خواهد شد. این سومین به روز رسانی الگوریتم هسته در سال است. از آخرین به روز رسانی اصلی نسبت به میانگین زمان بین این نوع به روز رسانی ها مدتی می گذرد.


4 مه 2020 – به روز رسانی هسته گوگل

رابط جستجوی گوگل دنی سالیوان از طریق توییتر اعلام کرد که گوگل به روز رسانی الگوریتم هسته گسترده ای را منتشر خواهد کرد. حدود 90 دقیقه بعد، او اعلام کرد که به روز رسانی در حال انجام است و 1-2 هفته زمان نیاز دارد تا عرضه شود.


22 ژانویه 2020 – فیچر اسنیپت ها

دنی سالیوان، کارمند گوگل، از طریق توییتر تایید کرد که صفحات وب موجود در فیچر اسنیپت ها در فهرست‌های ارگانیک تکرار نخواهند شد. این تغییر 100٪ لیست های جستجو در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.


13 ژانویه 2020 – آپدیت هسته

دنی سالیوان از طریق توییت اعلام کرد که به‌روزرسانی هسته الگوریتم در شرف انتشار است. Google مجدداً همان راهنمایی‌های سایر به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی را ارائه می‌کند.


9 دسامبر 2019 – آپدیت BERT در سطح بین المللی

دنی سالیوان از گوگل در توییتر پست کرد که BERT راه اندازی جهانی خود را آغاز می کند و الگوریتم Google BERT در حال گسترش در سراسر جهان و به تمام زبان هاست.


25 اکتبر 2019 – به روز رسانی الگوریتم BERT

گوگل به روز رسانی BERT را اعلام کرد و آن را بزرگترین تغییر در جستجوی گوگل در 5 سال گذشته نامید. گوگل از مدل BERT برای درک بهتر سوالات جستجو استفاده می کند. به گفته گوگل، این تغییرات بر رتبه بندی جستجو و قطعه های نمایش داده شده تأثیر می گذارد و BERT در 10 درصد از جستجوها به زبان انگلیسی ایالات متحده استفاده می شود.


24 سپتامبر 2019 – به روز رسانی گسترده هسته الگوریتم

دنی سالیوان از گوگل در توییتی اعلام کرد که به‌روزرسانی کامل الگوریتم اصلی تا چند ساعت دیگر منتشر می‌شود و چند روز طول می‌کشد تا انتشار کامل شود. دستورالعمل های گوگل برای همه به روز رسانی های جدید الگوریتم اصلی و هسته یکسان هست.


2 ژوئن 2019 – آپدیت هسته

در 2 ژوئن، دنی سالیوان، رئیس جستجوی گوگل، در توییتر اعلام کرد که گوگل در تاریخ 3 ژوئن به‌روزرسانی بزرگ جدیدی را برای الگوریتم اصلی خود منتشر خواهد کرد. روز بعد، گوگل تایید کرد که این به روز رسانی در دسترس است و در روزهای آینده در مراکز داده مختلف در دسترس خواهد بود. مانند هر به‌روزرسانی دیگری، گوگل بیان می‌کند که به‌روزرسانی هسته نیازی به اصلاح ندارد زیرا فاکتورهای مختلفی را پوشش می‌دهد.


12 مارس 2019 – آپدیت هسته مارس 2019 (معروف به فلوریدا 2)

گوگل تأیید کرده است که این به‌روزرسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های Google در طول سال‌هاست. سالیوان یک بار دیگر توصیه کرد که از دستورالعمل هایی که پس از به روز رسانی 9 مارس 2018 ارائه کرده است پیروی کنید.


13 فوریه 2019 – آپدیت روز ولنتاین

بررسی های الگوریتم نشان می دهد که نوعی به روز رسانی تایید نشده قبل و بعد از این تاریخ انجام شده است. با این حال، بر خلاف سایر به روز رسانی ها، عمدتاً تغییرات مثبت در رتبه بندی گزارش شده است.


31 اکتبر 2018 – به روز رسانی تایید نشده هالووین

برخی از مدیران وب‌سایت‌ها تغییرات را از زمان هالووین گزارش کرده‌اند و به یک به‌روزرسانی (تایید نشده) Google اشاره کرده‌اند. اما در اینجا شواهد کمی از پیشرفت قابل توجه وجود دارد.


27 سپتامبر 2018 – به روز رسانی سبک

در 27 سپتامبر (بیستمین سالروز تولد گوگل)، بسیاری از افراد در جامعه سئو شروع به جهش و افت قابل توجه در ترافیک کردند، که نشان می داد نوعی به روز رسانی شروع شده است. رییس موتور جستجوی گوگل دنی سالیوان در 29 سپتامبر از طریق توییتر تایید کرد که نوعی به روز رسانی “کوچک” رخ داده است (اما این ارتقاء مربوط به هسته الگوریتم نیست).


1 آگوست 2018 – به روز رسانی گسترده الگوریتم

گوگل برای سومین بار در سال جاری از طریق توییتر عرضه گسترده به‌روزرسانی‌های الگوریتم را تأیید کرد. برای انجام این کار، دنی سالیوان رابط جستجوی Google توصیه می کند دستورالعمل های ارائه شده پس از به روز رسانی 9 مارس 2018 را دنبال کنید. این به روز رسانی توسط برخی مربوط به حوزه “پزشکی و سلامت” نامیده می شود، اگرچه گوگل می گوید این یک به روز رسانی کلی است و ارتباطی با حوزه خاصی ندارد.


16 آوریل 2018 – پیاده سازی الگوریتمی

گوگل از طریق توییتر انتشار برخی تغییرات عمده الگوریتم را تایید کرده و اعلام کرده است که به نظر می رسد مشابه آپدیت 9 مارس 2018 باشد، تغییراتی که به محتوا مرتبط هستند.


9 مارس 2018 – به روز رسانی هسته الگوریتم

در 12 مارس، گوگل از طریق توییتر تایید کرد که یک هفته پیش از آن “به روز رسانی هسته الگوریتم” منتشر شده است. اگرچه گوگل در مورد جزئیات شفاف نبود، اما توصیه کرد “کاربران به تولید محتوای بهتر ادامه دهند”.


12 دسامبر 2017 – به روز رسانی Maccabees

برخی از اعضای جامعه جستجو گزارش دادند که وب سایت های آنها بین 12 تا 14 دسامبر تحت تأثیر به روز رسانی قرار گرفته است. گوگل در این مدت چند تغییر جزئی را در الگوریتم اصلی خود پذیرفته است، اما اهمیت دوره تغییر را کاهش داده است.


آپدیت 8 سپتامبر 2017

ابزارهای ردیابی SEO نشان می دهد که ممکن است برخی به روز رسانی های گوگل (هنوز تایید نشده) از این تاریخ وجود داشته باشد. گوگل همچنین شاهد تغییرات مهم بود که بر ترافیک جستجو و نمایش از 8 سپتامبر تأثیر می گذاشت. به دنبال آن در 18، 25 و 29 سپتامبر و همچنین بی ثباتی بیشتر در 4، 8 و 12 اکتبر رخ داد.


19 آگوست 2017 – به روزرسانی بهبود کیفیت

وب‌مسترها و رتبه‌بندی‌های سئو در 19 تا 20 آگوست نوساناتی را تجربه کردند که می‌تواند نشان دهنده بهبود کیفیت دیگری (تایید نشده) گوگل باشد. در میان بازنده‌های اصلی این به روزرسانی می‌توان به صفحه‌های دسته‌بندی ضعیف، صفحات یا برگه های عادی ضعیف، تبلیغات، محتوای با کیفیت پایین و سایر تجربیات ضعیف کاربر، توسط Glenn Gabe، رئیس GSQi Analysis اشاره کرد. برخی فرضیه ها وجود دارد که گوگل آزمایش این الگوریتم را از 14 آگوست آغاز کرده است زیرا صفحات آسیب دیده امروز 19 آگوست بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.


9 جولای 2017 – به روز رسانی کیفیت

ابزارهای رتبه بندی سئو در 9 جولای با یک نقص جزئی مواجه شدند، این احتمالاً یکی دیگر از به روز رسانی های مربوط به کیفیت گوگل است (تایید نشده).


آپدیت 25 ژوئن 2017 گوگل

امروزه ابزارهای مختلف سئو به‌روزرسانی‌های مهم، هرچند تایید نشده، در گوگل پیدا کرده‌اند. یک مطالعه نشان داد که این به روز رسانی بیشترین تغییرات را در پوریشن های 6-10 ایجاد کرد. در حالی که این امر در مورد بیشتر پوزیشن ها صدق می کند.


17 مه 2017 – به روز رسانی کیفی

این بروزرسانی از 17 می شروع شد و حدود یک هفته ادامه داشت. ردیاب‌های سئو تغییرات قابل توجهی را در SERP گزارش کرده‌اند، اگرچه فاکتورهای تاثیر محدود هستند. با این حال، وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر این به‌روزرسانی قرار گرفته‌اند، مشکلاتی با تبلیغات جعلی، موضوعات UX و محتوای ضعیف و ناکارآمد دارند.


آپدیت 7 مارس 2017 – فرد

گری ایلیز از گوگل به شوخی این آپدیت را “فرد” نامید و نامش ثبت شد. اما این الگوریتم برای شرکت کنندگان چیز خنده داری نبود. به نظر می رسید این به روز رسانی اصلی الگوریتم عمدتاً بر روی محتوای کم ارزش تمرکز دارد. در 24 مارس، Illyes به طور رسمی این بروزرسانی را تایید کرد. اما گوگل از به اشتراک گذاشتن جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت که همه پاسخ‌ها در مورد فرد را می‌توان در راهنمای کیفی Google Webmaster پیدا کرد.


آپدیت 7 فوریه 2017 گوگل

این آپدیت تایید نشده باعث تغییرات عمده در SERP های گوگل شد که به معنای افزایش یا کاهش قابل توجه در سایت های مختلف بود. در مجموع، به نظر می رسد که برندهای برتر و سایر وب سایت های مرتبط، شهرت زیادی پیدا کرده اند.


به روز رسانی 1 فوریه 2017 – مبارزه گوگل با PBN ها

این یک به‌روزرسانی کوچک تأیید نشده گوگل بود. اگرچه تمام اطلاعات مربوط به این به‌روزرسانی در واقع بیش از حدس و گمان است، به نظر می‌رسد که شبکه‌های وبلاگی (PBN) یا افرادی را هدف قرار می‌دهد که لینک سازی کلاه خاکستری و اسپم انجام می دهند.


10 ژانویه 2017 – تبلیغات بینابینی آزاردهنده

در 23 آگوست 2016، گوگل تغییری را اعلام کرد که تبلیغات چاپی مزاحم و پنجره‌های بازشو را هدف قرار می‌دهد که برای تجربه جستجوی موبایل مضر هستند. همانطور که وعده داده شده بود، این به روز رسانی در 10 ژانویه 2017 منتشر شد. تأثیر این به‌روزرسانی بر رتبه بندی بسیار کم بود.


10 نوامبر 2016 – به روز رسانی ناشناس

داده‌های مختلف ابزارهای سئو یک به‌روزرسانی تایید نشده گوگل در 10 نوامبر را نشان می‌دهد.


23 سپتامبر 2016 – به روزرسانی الگوریتم پنگوئن و آپدیت هسته گوگل

در آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، این الگوریتم در آپدیت هسته گوگل ادغام شد، به این معنی که پنگوئن اکنون وب سایت ها و لینک ها را در زمان واقعی ارزیابی می کند. یکی دیگر از تغییرات بزرگ کاهش لینک های پنگوئن بود، نه کاهش رتبه صفحات.


1 ژوئن 2016 – به روز رسانی کیفی

اگرچه توسط گوگل تایید نشده است، اما سایر بهبودهای مرتبط با محتوا در الگوریتم گوگل در حدود 1 ژوئن با تفاوت هایی بین 8، 21 و 26 ژوئن ارائه شده است. اطلاعات خوانده شده نشان می دهد که به روز رسانی الگوریتم گوگل در ژوئن 2016 ایجاد شده است.


12 مه 2016 – به‌روزرسانی مناسب برای موبایل (# 2)

دومین به‌روزرسانی موبایل فرندلی بودن سایت، یک به روزرسانی روی اولین به‌روزرسانی ریسپانسیو بودن سایت ها بود.


5 ژانویه سال – گنجاندن الگوریتم پاندا در هسته گوگل

گوگل تایید کرده است که پاندا در الگوریتم اصلی گوگل که به عنوان بخشی از راه اندازی کند پاندا 4.2 دیده می شود، درگیر است. به عبارت دیگر پاندا دیگر فیلتری نیست که پس از انجام وظیفه در الگوریتم گوگل کار کند، بلکه به عنوان سیگنال رتبه بندی اولیه گنجانده شده است.

26 اکتبر 2015 – RankBrain (آپدیت رنک برین)

اگرچه رنگ برین توسط گوگل از آوریل 2015 آزمایش شده است، اما آپدیت RankBrain به تازگی اعمال شد. RankBrain یک ربات یادگیرنده ماشینی است که نتایج جستجو را تغییر می دهد تا کاربران بتوانند بهتر به سوالات خود پاسخ دهند یا به عبارتی، پاسخ سوالات خود را بیابند. در ابتدا، RankBrain برای 15٪ از پرس و جوها استفاده شد (بیشتر پرس و جوهای جدیدی که گوگل قبلا هرگز ندیده است). اکنون تقریباً در هر سؤالی که برای Google مطرح می شود گنجانده شده است.


17 جولای 2015 – به روز رسانی پاندا

گوگل به‌روزرسانی پاندا را اعلام کرده است که تغییر آن ماه‌ها طول می‌کشد و 2 تا 3 درصد از جستجوهای زبان انگلیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دلیل ماهیت کند انتشار، مشخص نیست که چقدر تأثیر خواهد گذاشت یا چه زمانی رخ خواهد داد. این احتمالا آخرین آپدیت پاندا است.


3 مه 2015 – آپدیت کیفی گوگل

به‌روزرسانی کیفیت (یا به‌روزرسانی فانتوم) یک تغییر تأیید شده در الگوریتم رتبه‌بندی اصلی Google بود (به‌ویژه نحوه ارزیابی سیگنال‌های کیفیت توسط Google). به نظر می‌رسد وب‌سایت‌هایی که مشکلات کیفیت محتوا و همچنین تبلیغات بسیاری دارند، بیشترین تأثیر را از این به‌روزرسانی می‌گیرند.


21 آوریل 2015 – آپدیتی برای موبایل

به‌روزرسانی الگوریتم سازگار با موبایل (یا Mobilegeddon) به‌روزرسانی‌ای است که به وب‌سایت‌های سازگار با موبایل در رتبه‌بندی جستجو، رنک بهتری می‌دهد. این به روزرسانی مربوط به جستجو در دستگاه های تلفن همراه هست که همه زبان ها را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار می دهد.


به روزرسانی17 اکتبر 2014 گوگل

این به‌روزرسانی یک آپدیت بزرگ نامیده می‌شود، این به‌روزرسانی تازه سازی دیگری از داده های الگوریتم پنگوئن گوگل است. پنگوئن 3.0 به افرادی که تحت تأثیر به‌روزرسانی‌های قبلی قرار گرفته‌اند اجازه ظهور و بهبودی می‌دهد، اما بسیاری از کسانی که به استفاده از شیوه‌های لینک سازی اسپم ادامه دادند و نکات به‌روزرسانی‌های قبلی را از دست دادند، تأثیر آن را دیدند. اجرای کامل این به‌روزرسانی حدود سه روز طول کشید و کمتر از 1 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تأثیر قرار داد.


23 سپتامبر 2014 – به‌روزرسانی پاندا

این به روز رسانی به الگوریتم پاندا چند سیگنالی را اضافه می کند که به پاندا کمک می کند تا محتوای غیر استاندارد را با دقت بیشتری شناسایی کند. این موضوع بر 3 تا 5 درصد از رتبه ها تأثیر گذاشت.


24 جولای 2014 – الگوریتم کبوتر

کبوتر یک نوآوری مهم در جستجوی محلی است و گوگل شروع به استفاده از سیگنال های سنتی رتبه بندی وب سایت برای تأثیرگذاری بر نتایج جستجوی محلی کرده است. ما همچنین پارامترهای ترتیب فاصله و مکان Google را بهبود بخشیده ایم.


12 ژوئن 2014

Google Payday Credit Improvement 3.0 اغلب بر پرس و جوهای اسپم تمرکز می کند و محافظت بهتری در برابر حملات منفی SEO ارائه می دهد.


20 مه 2014 – آپدیت پاندا

این آپدیت مربوط به الگوریتم پانداست که گفته می شود یک تغییر الگوریتم بزرگ هست که 7.5 درصد از جایگاه های زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد.


بروزرسانی گوگل در 16 مه 2014

این به روزرسانی برای هدف قرار دادن بهتر وب سایت های اسپم به روز شد.


6 فوریه 2014 – آپدیت Page Layout

مت کاتس از ارتقای الگوریتم صفحه آرایی خبر داده است. الگوریتم پیش‌فرض تغییر نکرده است و به نظر می‌رسد گوگل در حال ساده‌سازی الگوریتم و به‌روزرسانی فهرست خود است.


4 اکتبر 2013 – به روز رسانی الگوریتم پنگوئن

مت کاتس اولین (و تنها) به روز رسانی الگوریتم پنگوئن 2.0 را منتشر کرد که تقریباً یک درصد از جستجوها را تحت تأثیر قرار داد.


26 سپتامبر 2013 – به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار

به روز رسانی مرغ مگس خوار یک تغییر اساسی در فناوری جستجوی اصلی گوگل بود. گوگل به راهی برای درک بهتر مرتبط‌ترین نتایج و بازگشت به پرسش‌های پیچیده‌تر در نتیجه رشد جستجوی محاوره‌ای (یعنی جستجوی صوتی) نیاز دارد. گوگل گفت این الگوریتم جدید حدود 90 درصد از جستجوها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه این به روز رسانی در آن تاریخ اعلام شد، اما در واقع در اوت 2013 عرضه شد.


11 ژوئن 2013

الگوریتم Google Payday Loans به مسائل مربوط به اسپم ها می‌پردازد و حدود 1-2 ماه طول می کشد تا تکمیل شود و 0.3 درصد از کوئری ها در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دهد.


22 می 2013 – به روز رسانی پنگوئن

به گفته مت کاتس، این «نسل بعدی» الگوریتم پنگوئن است که 2.3 درصد از جستجوهای انگلیسی را پوشش می دهد.


14 مارس 2013

این به روز رسانی توسط گوگل تایید نشد، اگرچه ابزارها می گویند که در همان روز اتفاق افتاد. گوگل می گوید که این آخرین به روز رسانی قبل از اینکه پاندا بتواند مستقیماً به الگوریتم اصلی گوگل اضافه شود، خواهد بود. در عوض، Panda Data Refresh به صورت ماهانه در یک دوره 10 روزه بدون تأیید بیشتر از طرف Google شروع شد.


22 ژانویه 2013 – آپدیت پاندا

گوگل به‌روزرسانی داده‌های پاندا را اعلام کرده است که 1.2 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گوگل در تاریخ های زیر، به روزرسانی های مختلفی از الگوریتم پاندا ارائه کرده است:

  • 21 دسامبر 2012
  • 21 نوامبر 2012
  • 5 نوامبر 2012
  • 9 آگوست 2012
  • 27 سپتامبر 2012
  • 18 سپتامبر 2012
  • 20 آگوست 2012
  • 24 جولای 2012
  • 25 ژوئن 2012
  • 8 ژوئن 2012
  • 27 آوریل 2012
  • 19 آوریل 2012
  • 23 مارس 2012
  • 27 فوریه 2012
  • 18 ژانویه 2012
  • 18 نوامبر 2011
  • 19 اکتبر 2011
  • 28 سپتامبر 2011
  • 12 آگوست 2011
  • 23 جولای 2011
  • 21 ژوئن 2011
  • 9 مه 2011
  • 11 آوریل 2011

5 اکتبر 2012 – به روز رسانی الگوریتم پنگوئن

مت کاتس گوگل به‌روزرسانی داده‌های الگوریتم پنگوئن را اعلام کرد. این آپدیت 0.3 درصد از کوئری های انگلیسی را تحت تأثیر قرار داد.


28 سپتامبر 2012 – الگوریتم EMD

به‌روزرسانی‌های الگوریتم دامنه exact match گوگل (یا EMD) با هدف حذف دامنه های اسپم یا با کیفیت پایین ارائه شد.


26 می 2012 و 24 آوریل 2012 – به روز رسانی الگوریتم پنگوئن

مت کاتس به‌روزرسانی داده‌های الگوریتم پنگوئن را اعلام کرد که کمتر از 0.1 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وب‌سایت‌هایی که رتبه‌بندی خود را مشاهده کردند در اولین راه‌اندازی پنگوئن کاهش یافتند و آن‌هایی که در پاک کردن پروفایل لینک خود فعال بودند، بهبودهایی را تجربه کردند.

آپدیت ونیز گوگل

پس از به‌روزرسانی ونیز، گوگل شروع به گنجاندن نتایج جستجو بر اساس مکان فیزیکی جستجوگر یا آدرس IP کرد. گوگل همچنین بهتر می تواند تعیین کند که آیا یک پرس و جو یا وب سایت دارای هدف یا ارتباط محلی است یا خیر.


19 مارس 2012 – به روز رسانی Page Layout

به روز رسانی الگوریتم Page Layout گوگل وب سایت هایی را هدف قرار می دهد که تبلیغات بیش از حد در یک صفحه دارند. به عبارت دیگر، کاربر باید صفحه را به سمت پایین اسکرول کند تا محتوای واقعی را ببیند. گوگل گفت این الگوریتم کمتر از 1 درصد از وب سایت ها را تحت تأثیر قرار داده است.


آپدیت 3 نوامبر 2011 گوگل

با این به‌روزرسانی، Google الگوریتم رتبه‌بندی را تغییر داده است تا هنگام به‌روزرسانی نتایج جستجو (مانند رویدادهای اخیر، موضوعات جاری، رویدادهای تکرارشونده) برای جستجوگران مرتبط‌تر شود. این به روز رسانی 35 درصد از جستجوها را تحت تاثیر قرار داد.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *