تولید محتواسئو و بهینه سازی سایت

چگالی کلمات کلیدی (تراکم کیوردها) چقدر در سئو مهم است؟

آشنایی با Keyword Density در سئو

چگالی کلمات کلیدی در سئوی محتوا یکی از فاکتورهای نسبتاً مهم هست. در این نوشته قصد داریم اولاً بدونیم که چگالی کلمه کلیدی یا همون Keyword Density دقیقا چیه و نرخ تکرار کلمات کلیدی چند درصد باید باشه؟ در نهایت بهترین ابزار رو برای اندازه گیری درصد کلمه کلیدی به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

چگالی کلمات یا Keyword Density یعنی چه؟

چگالی به معنای تراکم هست. یعنی میزانی از یک چیز در مقایسه با یک ظرفیت مشخص. وقتی از چگالی کلمه کلیدی در سئو صحبت می کنیم یعنی باید ابتدا یک کلمه کلیدی رو در نظر بگیریم و ببینیم دفعاتی که این کلمه در محتوا تکرار شده، چند درصد هست.

فرض کنید کلمه کلیدی ما مشاوره سئو باشه. با سنجش چگالی کلمه “مشاوره سئو”، یک مقدار عددی به دست میاد که چگالی کلمه کلیدی مشاوره سئو محسوب می شه.

چگالی کلمه کلیدی در سئو چه تاثیری داره؟

سئو به طور کل بر پایه کلمات کلیدی بنا نهاده شده اما با پیشرفت هوش مصنوعی، به تدریج، فاکتورهای دیگه ای در حال جایگزین شدن هست. اما در هر صورت انتخاب کلمه کلیدی، رکن اصلی در فعالیت های سئو و بهینه‌سازی سایت هست. این کلمات کلیدی هستند که اهداف صفحات و هدفمندی رو تعیین می کنند.

بنابراین باید بگیم که چگالی کلمات کلیدی در سئو مهم هستند، به طوری که چگالی پایین کلمه کلیدی شانس رتبه گرفتن تون در اون کلمه رو کاهش می ده و چگالی بالا می تونه منجر به کیوورد استافینگ بشه و حتی شما رو از نتایج حذف کنه یا اصطلاحاً پنالتی بشید. پس منطقی نگه داشتن این تراکم یا درصد کلمه کلیدی در متن خیلی خیلی مهم هست.

نحوه محاسبه Keyword Density

پیش از اینکه فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی رو معرفی کنیم، بهتره این نکته رو هم تاکید کنیم که داشتن وسواس بر روی هر فاکتوری، نتیجه عکس می ده. سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای کاربر هست و شما به هدف رسوندن کاربر به هدفش تولید محتوا می کنید. بنابراین به هر میزان که فکر می کنید منطقی تر و درست تر هست عمل کنید.

اما قاعده ای که به طور کل برای سنجش چگالی کلمات در متن وجود داره به این صورت هست:

تعداد تکرار کلمات کلیدی رو بر تعداد کل کلمات متن تقسیم می کنیم. در نهایت با ضرب این مقدار در 100، درصد چگالی به دست میاد.

فرض کنید متنی دارای 1000 کلمه هست و کلمه کلیدی شما در متن 20 بار تکرار شده. بنابراین چگالی کلمه کلیدی در این حالت حدوداً 2 درصد خواهد بود.

فراموش نکنید که اکثر کلمات کلیدی ممکن هست چند سیلابی باشند. به همین دلیل میزان محاسبه چگالی کلما،ت کاملا نسبی هست و باید این مورد رو مدنظر داشته باشید.

نرخ تکرار کلمات کلیدی چند درصد باید باشه؟

معمولاً 1 تا 3 درصد، نرخ مناسبی برای تکرار کلمات کلیدی در متن هست. البته معنای این جمله این نیست که با رعایت این موضوع، محتوای شما سئو شده هست. برای سئوی محتوا باید فاکتورهای زیادی رو رعایت کنید که قبلا در مطالب جداگانه ای مفصل در این مورد آموزش های لازم داده شده.

ابزارهای سنجش چگالی کلمات

برای سنجش چگالی کلمات کلیدی ابزارهای متفاوتی وجود دارند که به سه مورد از این ابزارها اشاره می کنیم.

  • افزونه سئو یوآست

این افزونه جزو پرکاربردترین افزونه های سایت های وردپرسی هست. در ویرایشگر متنی صفحات کافیه کلمه کلیدی خودتون رو معرفی کنید تا افزونه، چگالی کلمه رو برای شما محاسبه کنه. این حالت تنها برای سنجش چگالی صفحات وب سایت خودتون هست.

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) در یوآست سئو
چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) در یوآست سئو

ممکنه بپرسید که برای سنجش صفحات سایتهای دیگران چه کنیم؟ یا شاید بدون نیاز به افزونه یوآست سئو قصد داشته باشید چگالی صفحات سایت خودتون رو محاسبه کنید. حالا به دلایلی مثل وردپرسی نبودن سایت یا نیاز به سرعت عمل بیشتر در محاسبه. دو ابزار بعدی این قابلیت هارو در اختیارتون قرار می دن و زبان فارسی رو هم ساپورت می کنن.

بعد از مراجعه به صفحه سنجش چگالی در هر ابزار، کافیه آدرس صفحه موردنظرتون رو به ابزار بدید تا در چند ثانیه، چگالی کلمات صفحه رو برای شما محاسبه کنه. سعی کنید از ابزارهای متفاوتی در کنار هم استفاده کنید تا خطای محاسباتی ابزارهارو به حداقل برسونید.

ابزارهای محاسبه چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)
ابزارهای محاسبه چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

پیشنهاداتی برای توزیع کلمات کلیدی در متن

شاید این سؤال برای شما پیش اومده باشه که آیا حتما باید کلمه کلیدی در متن قرار بگیره؟

باید بگیم خیر. شما می تونید در هر بخشی از صفحه، کلمه خودتون رو قرار بدید. یکی از راههای جلوگیری از کیوورد استافینگ هم همین هست.

برای اینکه میزان توزیع و پخش کلمات کلیدی در متن طبیعی باشه، بهتره کلماتتون رو در این بخش ها پخش کنید:

  • عنوان مطلب
  • تگ H1
  • متن اصلی
  • URL سایت
  • تگ Alt تصاویر
  • لینک های داخلی
  • توضیحات متا یا متا دسکریپشن

بنابراین توصیه ما این هست که برای رعایت چگالی کلمات، حتی الامکان طبیعی رفتار کنید و نرخ اعلام شده 1 تا 3 رو تنها به عنوان یک نرخ تقریبی در گوشه ای از ذهنتون قرار بدید. در سئو هیچ قانون و یا قاعده قطعی وجود نداره و نباید روی اعداد و ارقام حساس شد. با این حال گرچه Keyword Density مانند سابق و به تنهایی باعث افزایش رتبه نمی شه اما در نظر گرفتن این فاکتور به صورت هوشمندانه می تونه رتبه گرفتن سایت رو ساده‌تر و سریع تر کنه.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *