شبکه های اجتماعیطراحی و مدیریت سایتعمومی

سایت بهتر است یا اینستاگرام و شبکه های اجتماعی؟

پیش از شروع کسب و کار اینترنتی باید بدانید

اینکه سایت بهتر هست یا اینستاگرام و شبکه های اجتماعی رو پیش از شروع کسب و کار اینترنتی باید بدونید. چون بعضی از تصمیمات اگر به درستی در زمان صحیح و مکان صحیح گرفته نشه می تونه به شدت در آینده ای احتمالا نزدیک به کسب و کار آنلاین و مجازی شما ضربه بزنه. ما در این نوشته قصد داریم توضیح بدیم که تفاوت شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با سایت چی هست؟ چه کسانی به سایت نیاز دارند؟ فروشگاه های اینستاگرامی چه کنند تا خیالشون از بابت پایداری شغلشون راحت تر باشه؟ این نوشته رو تا آخر بخونید تا به تمامی سوالاتی که در این باره وجود داره پاسخ بدیم.

چرا کسب و کار اینترنتی لازمه؟

اولین سوالی که باید از خودمون بپرسیم همینه. اینکه چرا باید اصلا در اینترنت فعال باشیم؟ چرا یک مغازه دار یا فروشنده (حالا هر محصول یا خدماتی رو که داره می فروشه) نیاز داره که کسب و کارش رو وارد اینترنت هم بکنه؟ جواب این سؤال خیلی ساده هست.

تکنولوژی در حال پیشرفت هست و نحوه ارائه خدمات و سرویس ها دچار تغییرات زیادی شده. اگر تا چندین سال گذشته تمامی خریدهای خودتون رو حضوری انجام می دادید، جدیداً این خریدهارو به صورت آنلاین انجام می دید. احتمالا خیلی از شماها از فروشگاه های اینترنتی مثل دیجی کالا و یا هر فروشگاه دیگه ای خرید کردید. راحتی خریدهای اینترنتی رو کاملاً حس کردید و می دونید چقدر خرید یا حتی فروش در اینترنت لذت بخش هست.

کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی

وقتی ما محصول یا خدماتی داشته باشیم، برای فروشش باید جایی حضور داشته باشیم که اکثریت مردم حضور دارند. اگر اکثریت مردم در اینستاگرام حضور دارند، پس ما هم باید در اینستاگرام باشیم، اگر اکثریت مردم در گوگل جستجو می کنند و محصولاتشون رو پیدا و خرید می کنند، پس ما هم باید کاری کنیم که در نتایج گوگل قرار داشته باشیم تا بتونیم محصولات خودمون رو بفروشیم.

طی دوران کرونا، بحث اینترنتی شدن مشاغل خیلی مهم تر از قبل شده و مشاغلی که بخاطر تعطیلی های پی در پی دچار ضرر و زیان شده بودن، به خوبی اهمیت یک فروشگاه اینترنتی رو درک کردند. برخی از این مشاغل سعی کردند با یک حرکت درست، سریعاً این بستر رو برای خودشون مهیا کنن و وارد اینترنت هم بشن، از طرفی خیلی از مشاغل، به دلایل مختلفی حاضر نشدند شغلشون رو اینترنتی کنند.

پس داشتن کسب و کار اینترنتی مهمه چون الان خیلی از مردم، وقت زیادی رو در اینترنت سپری می کنن و خیلی از کارها داره با اینترنت پیش می ره.

اما سؤال اصلی اینه که شغل اینترنتی رو کجا باید بناگذاری کنیم؟ چه فضاهایی وجود داره که می تونیم شغلمون رو وارد اون فضاها کنیم؟ در ادامه این موضوع رو براتون بازتر می کنیم.

انواع پلتفرم ها برای فعالیت اینترنتی

وقتی قصد شروع کسب و کار اینترنتی دارید، ممکنه در انتخاب بین پلتفرم های مختلف تردید داشته باشید. اصلا اجازه بدید اول ببینیم که منظور از پلتفرم چی هست.

پلتفرم های اینترنتی
پلتفرم های اینترنتی

پلتفرم به معنای یک سکو هست. وقتی از پلتفرم اینترنتی حرف می زنیم یعنی یک سکو یا فضا یا فرصتی که به شما اجازه می ده از اون فرصت ها استفاده کنید و بتونید محصول یا خدماتتون رو معرفی کنید و بفروشید.

بعضی از پلتفرم های اینترنتی که در حال حاضر وجود دارند شامل موارد زیر می شن:

  • شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره که اجاره ای محسوب می شن و متعلق به شما نیستن)
  • سایت های اختصاصی (که متعلق به شما هست و صفر تا صد اختیارات مدیریتی این پلتفرم دست شماست)
  • سایت های اشتراکی (مثل سرویس هایی که اجازه همکاری در فروش می دن)
  • بازاریابی های متفرقه مثل تبلیغات پیامکی و غیره.

هر کدوم از این مواردی رو که نام بردیم یک پلتفرم یا سکویی محسوب می شن که شما می تونید روی این سکو قرار بگیرید و کار و شغلتون رو توسعه بدید. مثلا می تونید یک پیج اینستاگرام بزنید و با مدیریت پیج اینستاگرام به صورت صحیح اقدام به فروش کنید. یا اینکه یک سایت اختصاصی طراحی کنید و تمامی مراحل فروش خودتون رو خودکار و هوشمند کنید. مورد بعدی اینکه با سایتهای واسط برای فروش همکاری کنید. یا اینکه تبلیغات پیامکی انبوه به گوشی ها ارسال کنید.

وقتی تصمیم می گیرید کسب و کار اینترنتی داشته باشید، انتخاب صحیح پلتفرم خیلی مهمه.

سایت یا اینستاگرام؟
سایت یا اینستاگرام؟

کدوم پلتفرم اینترنتی بهتره؟

هیچ کدوم از پلتفرم های اینترنتی بهتر یا بدتر نیستند! همه این پلتفرم ها مکمل هم هستند. یعنی در کنار هم می تونن به کسب و کار شما قدرت بدن.

ممکنه بپرسید که: آیا باید حتما همزمان از تمامی این پلتفرم ها استفاده کنم؟

پاسخ اینه که: خیر! اما مهمه که برای شروع از کدوم پلتفرم استفاده کنید. پلتفرمی که مطمئن هستید به صورت بلندمدت در کنار شما خواهد بود و مانند بعضی از پلتفرم ها، رفیق نیمه راه نیستند.

تلگرام رو فراموش کردید؟ به یاد دارید که چه کسب و کارهایی روی اون پلتفرم قرار داشتند؟ الان کجا هستند؟ بله شاید بگید که هنوز هم داخل تلگرام هستند، اما با بازدید خیلی کمتر. یا شاید بگید که وارد اینستاگرام شدند. یعنی از یک فضای اجاره ای وارد یک فضای اجاره ای دیگه شدند. اگه بلایی سر اینستاگرام هم بیاد، باز هم باید اسباب کشی کنند؟

مساله همینه!!! ما قرار نیست مدام در حال اسباب کشی از این پلتفرم به پلتفرم دیگه باشیم.

در ادامه مزیت ها و تفاوت های هر کدوم از پلتفرم ها رو به صورت جداگانه شرح می دیم. دانستن این موارد به شما در انتخاب بهترین پلتفرم کمک زیادی می کنه. پس از شما تقاضا داریم که این توضیحات رو با دقت تا انتها مطالعه بفرمایید.

مزیت ها و معایب فعالیت در اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی

فعالیت در اینستاگرام و شغل اینستاگرامی
فعالیت در اینستاگرام و شغل اینستاگرامی
  1. اجاره ای هست و متعلق به شما نیست.
  2. ساخت پیج اینستاگرام رایگان هست.
  3. مدیریت پیج اینستاگرام به زمان زیادی نیاز داره.
  4. هزینه مدیریت پلتفرم در صورتی که ادمین استخدام کنید بالاست (با تعرفه های فعلی، چیزی حدود 2 الی 15 میلیون تومان در ماه و شاید هم بیشتر).
  5. شما تابع قوانینی هستید که پلتفرم تعیین می کنه. به عنوان مثال هر نوع پست یا استوری نمی تونید منتشر کنید و سرعت فالو، لایک، کامنت و بقیه موارد باید طبق یک الگوی خاص باشه.
  6. در صورتی که به هر دلیلی پلتفرم رو از دست بدید، امکان شروع دوباره از همون نقطه ای که بودید وجود نداره. روزانه بارها و بارها درخواست بازگردانی پیج های بسته شده یا از دست رفته در نشونت دریافت می کنیم.
  7. امکان گرفتن نسخه پشتیبان از داده ها یا دنبال کننده های شما وجود نداره.
  8. بازدید از محصولات شما در این پلتفرم ها به صورت نزولی هست. یعنی در ساعات اولیه انتشار بازدیدها بالاست و به مرور زمان کم و کمتر می شه.
  9. برای دیده شدن باید به صورت مداوم تبلیغات کنید و تبلیغات هم معمولاً با هزینه های بالا همراه هست.
  10. نیاز به دانش حداقلی در زمینه تولید محتوا یا طراحی گرافیک دارید.
  11. تعامل با کاربر نسبتاً راحت تر هست.
  12. پردازش خرید مشتریان سخت هست. برای هر مشتری باید جداگانه ویژگی های محصولات و خدماتتون رو شرح بدید.
  13. آمارگیر قدرتمندی برای سنجش میزان بازدید و تحلیل رفتار کاربران وجود نداره.

مزیت ها و معایب فعالیت در سایت های اختصاصی

مزیت طراحی سایت اختصاصی
مزیت طراحی سایت اختصاصی
  1. تماماً متعلق به شماست و اجاره ای نیست.
  2. ساخت سایت نیازمند یک هزینه حداقلی هست و رایگان نیست.
  3. نگهداری و مدیریت سایت نیاز به دانش فنی نسبی داره که به همین دلیل لازم هست مدیریت فنی سایت رو به یک فرد متخصص بسپارید. این هزینه تقریباً با هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی برابری می کنه.
  4. قوانین خودتون رو خواهید داشت و بابت پست هایی که منتشر می کنید به احد الناسی پاسخگو نخواهید بود و چیزی با نام بلاک شدن یا حذف پست و موارد اینچینی وجود نداره.
  5. این پلتفرم رو هرگز از دست نخواهید داد چون اختصاصی بوده و می تونید از تمام داده ها به صورت دوره ای نسخه پشتیبان بگیرید و هر زمانی که دچار هر نوع مشکلی شدید، به سادگی بازگردانی کنید.
  6. آدرس سایت شما یکتا و ثابت هست و مانند آدرس شبکه های اجتماعی قابل تغییر نیست.
  7. قدرت و اعتبار برند و آدرس سایت شما به مرور افزایش پیدا می کنه و این یک امتیاز مثبت هست.
  8. بازدید از صفحات سایت شما مانند شبکه های اجتماعی نزولی نیست و روند متفاوتی داره و گاهی می تونه ثابت یا گاهی افزایشی و در برخی از موارد هم نزولی باشه. در واقع این شما هستید که با تکنیک هایی خاص، می تونید بازدید سایت رو بالا ببرید و مشتری جذب کنید.
  9. روش تبلیغات برای سایت کاملا متنوع هست. بهترین روش این هست که سایت رو برای موتور جستجوی گوگل بهینه کنید تا تمامی مشتریان بتونن شما رو از طریق جستجو کردن در گوگل پیدا کنند.
  10. هزینه هایی که برای افزایش بازدید سایت (مثلا برای قرار گرفتن در صفحه اول جستجوی گوگل) صرف می کنید نوعی سرمایه گذاری محسوب می شه، بر خلاف شبکه های اجتماعی که می تونه این هزینه ها کاملا نابود بشه.
  11. مدیریت سایت رو می تونید با یک آموزش ساده یاد بگیرید و الزاما نیازی به استخدام ادمین سایت نیست.
  12. تمامی مراحل خرید و ثبت سفارش و پرداخت ها به صورت آنلاین و خودکار انجام میشه.
  13. برای هر محصول یا خدمات یک صفحه اختصاصی ایجاد می کنید و مشتریان وارد اون صفحات می شن و توضیحات، ویدیوها، تصاویر و غیره رو می بینن و نیازی نیست برای هر مشتری جداگانه هر محصول رو شرح بدید.
  14. می تونید به راحتی آمار کامل مشتریان تون رو ببینید و تحلیل کنید تا به مرور با رفع مشکلات سایت، رضایت مخاطب رو جلب کنید.

مزیت ها و معایب پلتفرم های دیگر

تا اینجا دو پلتفرم مهم یعنی شبکه های اجتماعی و سایت های اختصاصی رو بررسی کردیم. پلتفرم های بعدی یعنی سایت های اشتراکی و همکاری در فروش و تبلیغات پیامکی هم معایب و مزایای خودشون رو دارن که به دلیل اهمیت کمتر این پلتفرم ها، وارد جزئیات این پلتفرم ها نمی شیم.

مزایای سایت نسبت به اینستاگرام و شبکه های اجتماعی چیه؟

بالاتر تمامی این مزایا رو توضیح دادیم. نکته مهم این هست که سعی کنید پلتفرم هایی که اجاره ای هستند رو به عنوان پلتفرم اصلی خودتون لحاظ نکنید. سایت های اختصاصی چون اجاره ای نیستند و شما مستاجر محسوب نمی شید، بهترین انتخاب برای شماست.

اما شاید هنوز تردید داشته باشید که از کدوم پلتفرم استفاده کنید یا شاید هم کمی گیج شده باشید. اجازه بدید ما در نشونت طبق تجربه ای که طی چندین سال فعالیت در این حوزه داریم، یک پلن یا برنامه فعالیت به شما بدیم. اینکه از این پلن تبعیت کنید یا خیر به تصمیمات شما و شرایط فعلی کسب و کارتون مربوط هست اما ما حسب وظیفه، این موارد مهم رو به شما خواهیم گفت تا در کسب و کارتون کمترین ضرر و زیان و بیشترین سود رو تجربه کنید.

در صورتی که قصد دارید کسب و کارتون رو اینترنتی کنید، پیشنهاد می کنیم طبق مراحل زیر پیش برید:

  1. یک سایت اختصاصی بهینه طراحی کنید.
  2. از طراح سایتتون، آموزش مدیریت کردن سایت رو فرا بگیرید.
  3. سئوی سایت (قرار گرفتن در صفحه اول گوگل) رو به یک متخصص سئو بسپارید.
  4. همزمان که سایتتون به طور تدریجی در حال رشد هست، یک یا چند شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام رو انتخاب و به صورت موازی پیش ببرید.
  5. تمامی پلتفرم های خودتون رو سعی کنید قدرتمند مدیریت کنید.

با طی این مراحل، نگرانی زیادی برای عاقبت پلتفرم هایی که استفاده می کنید نخواهید داشت. به عنوان مثال در صورتی که به هر دلیلی قادر به ادامه فعالیت در اینستاگرام نباشید، می تونید فعالیت تون رو در سایت ادامه بدید، چون ماندگاری و پایداری سایت بسیار بیشتر هست. همیشه سعی کنید از تمامی پلتفرم های خودتون برای قوی کردن پلتفرم های دیگه کمک بگیرید. به عنوان مثال در پیج اینستاگرام، سایتتون رو تبلیغ کنید و مشتریان رو برای خرید از طریق سایت تشویق کنید. همینطور می تونید از طریق سایت، پیجتون رو تبلیغ کنید و دنبال کننده کاملا هدفمند جذب کنید.

در صورتی که قصد دارید تمامی این مراحل توسط تیم نشونت اجرا و مدیریت بشه، کافیه به صفحه طراحی سایت و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل مراجعه کنید تا توضیحات کاملی از نحوه طراحی و رشد سایت رو بدست بیارید.

همچنین خوشحال می شیم که صدای گرم شما رو بشنویم. برای تماس تلفنی می تونید با شماره 09114934623 تماس حاصل کنید.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *