آموزش لینک سازی و ساخت بک لینک

لینک سازی چند مرحله ای یا چند لایه ای (روشی با تاثیرگذاری عالی)

Multi Tiered Link Building

لینک سازی چند مرحله ای یا چند لایه ای اصطلاحی هست که شاید زیاد به گوش شما خورده باشه. ما زمانی که قصد لینک سازی داریم، می تونیم متدها و استراتژی های زیاد و متنوعی رو پیاده‌سازی کنیم که در این بین باید سعی کنیم لینک سازی چند لایه ای حتما در پروسه لینک بیلدینگ ما قرار داشته باشه. در این نوشته در مورد این سبک از لینک سازی به طور کامل برای شما توضیح می دیم.

لینک سازی چند لایه ای چیه؟

سبک لینک سازی چند مرحله ای یا چند لایه ای در واقع بهترین نوع و سبک لینک سازی محسوب می شه. بهتره بگیم که استفاده از این سبک کاملا ضرورت داره.

این نوع از لینک سازی به دلیل طبیعی کردن کل پروسه لینک سازی، باعث اعتماد بیشتر موتورهای جستجو از جمله گوگل به وب سایت شما شده و در نتیجه، این اعتماد سازی باعث افزایش رتبه سایت شما هم می شه. البته قرار نیست هر نوع لینک سازی چند مرحله ای، نتیجه ای مثبت به همراه داشته باشه. روند و کیفیت انجام کار به شدت مهم و دارای اهمیت هست.

لینک سازی در چند لایه انجام می شه؟

همانطور که لایه ای نبودن لینک سازی (یا به عبارتی تک لایه ای بودن لینک سازی)، غیر طبیعی هست، داشتن لایه های بسیار زیاد و غیر متعارف هم می تونه لینک سازی رو غیر طبیعی کنه. بنابراین سعی کنید تعداد لایه ها رو منطقی انتخاب کنید. ممکنه در بعضی از پروژه ها اصلا نیازی به لینک سازی لایه ای هم نداشته باشید و بالعکس، در بعضی از پروژه ها نیاز به دقت بالایی برای اجرای این سبک باشه.

دقت داشته باشید که تعداد لایه ها به بزرگی پروژه، به تعداد لینک های لایه اول و بسیاری از موارد دیگه بستگی داره. تیم نشونت در لینک سازی های چند مرحله ای، در بعضی از مواقع حتی تا لایه هفتم هم لینک سازی های لایه ای و چند مرحله ای انجام دادند که مجموع کل لینک های ساخته شده شاید به چندین هزار بک لینک هم رسیده باشه. اما آیا همیشه باید همینطور باشه؟ پاسخ واضحه: خیر!

پس نتیجه می گیریم که تعداد لایه های مشخصی وجود نداره اما به ترتیب در ادامه به شما خواهیم گفت که در لایه اول به بعد، بهتره چه نوع لینکی ایجاد بشه.

پلن کلی لینک سازی چند لایه ای
پلن کلی لینک سازی چند لایه ای

لینک سازی در لایه اول (اصلی)

لایه اول همان لایه اصلی سایت شماست که لینک های با کیفیت رو باید در این لایه بسازید. لینک های با کیفیت به ترتیب می تونه شامل موارد زیر باش:

  • رپورتاژ از منابع معتبر همچون سایت های مرتبط
  • رپورتاژ از سایت های خبری مجله ای
  • رپورتاژ وبلاگی با کیفیت در سرویس های ایرانی
  • رپورتاژ در شبکه های اجتماعی رایج و بزرگ

اما سؤال اینجاست که آیا لینک سازی در لایه اول کافیه؟ وقتی از لینک سازی چند لایه ای صحبت می کنیم، پاسخ به این سؤال منفیه. یعنی بعد از ساخت بک لینک در لایه اول، باید به سراغ لایه دوم بریم و در لایه دوم، لینک های لایه اول رو تقویت کنیم.

البته مفهوم تقویت برای یک سئوکار هست که این شبکه لینک سازی رو از بالا نگاه میکنه. در واقعیت، لایه های بعدی یک لایه عادی و طبیعی هستند که به سایت های دیگه لینک دادند و هیچ هدفی همچون تقویت پشت این لایه ها نیست. به عبارتی ما لینک سازی تقویتی انجام می دیم که اول از همه شبکه لینک سازی رو طبیعی تر کنیم. تقویت لینک های بالایی در اولویت بعدی قرار داره.

لینک سازی در لایه دوم

تقویت کردن بک لینک های لایه ۱ که در لایه ۲ انجام می شه بهتره با کیفیت نسبتا بالا باشند. یعنی انواع منابعی که بالاتر نام بردیم بهتره در این لایه هم به کار گرفته بشن. گرچه در این لایه می تونید تمرکز بیشتر رو روی رپورتاژهای وبلاگی قرار بدید.

چیزی که حائز اهمیته اینه که مهمترین لایه، لایه ۱ است (چون مستقیما به سایت شما لینک میده)، به همین خاطر باید در انتخاب منابع لایه اول نهایت دقت رو به عمل بیارید اما لایه ۲ مستقیماً به سایت شما لینک نمیده و بلکه به لینک های شما لینک میده اما به دلیل نزدیک بودن به سایت شما شاید مقداری ریسک داشته باشه. به همین دلیل، این لایه رو هم با احتیاط اجرا کنید و سعی کنید از لینک های بی کیفیت استفاده نکنید.

در لایه ۲ چنین لینک هایی می تونن روند فعالیت رو کاملاً طبیعی کنند:

  • رپورتاژهای وبلاگی
  • لینک سازی کامنتی
  • لینک سازی در سوشیال بوکمارک ها
  • لینک سازی در فروم ها و انجمن ها
  • و غیره

توجه داشته باشید که ساخت بک لینک در لایه دوم برای هر موضوعی نیازمند یک استراتژی خاص هست. به همین دلیل خودسرانه و بدون پلن اقدام به لینک سازی نکنید و یک برنامه مشخص در یک بازه زمانی مشخص مدنظر داشته باشید که این پلن می تونه با توجه به شرایط و وضعیت وب سایت شما کاملاً متفاوت اجرا بشه. در صورتی که مایل هستید بررسی سایتتون و تعیین استراتژی رو به نشونت بسپارید می تونید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید.

لینک سازی در لایه سوم

مشابه لینک سازی در لایه دوم که از این لایه به لینک های ساخته شده در لایه ۱ لینک داده بودید، لازمه در لایه ۳ هم لینک هایی بسازید که به لایه ۲ لینک میدن. اینکه در این لایه چه منابعی رو انتخاب کنید مشابه لایه دوم هست.

اما بهتره یک نکته مهمی رو مدنظر داشته باشید. اگر ما در پروسه لینک سازی چند مرحله ای، لایه های مختلف رو با منابع خاصی جدا می کنیم به این معنا نیست که باید حتما از این منابع استفاده کنید. در دنیای واقعی، چیزی به نام لایه وجود نداره و منابع مختلف با اعتبار متفاوت به صفحات مختلفی در اینترنت لینک میدن و اصلا اهمیتی هم نداره که در لایه دوم قرار دارن یا سوم یا هزارم.

اگر ما منابع رو برای لایه های مختلف جدا می کنیم صرفاً برای مدیریت بهتر بودجه هست. چون منابع لینک سازی در لایه دوم به بعد به هزینه کمتری برای ایجاد نیاز دارند. اما اگر محدودیت بودجه ای ندارید، پیشنهاد می کنیم در تمامی لایه ها، بهترین منابع رو استفاده کنید اما کاملا غیر تکراری. یعنی مثلا اگر در لایه اول از سایت ایسنا به سایت خودتون لینک دادید، می تونید در لایه دوم از یک سایت خبری یا مجله ای اختصاصی دیگه ای به سایت ایسنا لینک بدید.

برای اینکه هزینه لینک سازی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کنه، می تونید با خرید بک لینک با کیفیت از نشونت، به این هدف دست پیدا کنید. نشونت سرویس هایی از رپورتاژهای خبری مجله ای اختصاصی و وبلاگی رو در اختیارتون قرار داده که می تونه تا حد بسیار زیادی هزینه لینک سازی شما رو کاهش بده. تمامی این سرویس ها در صفحه خرید رپورتاژ آگهی نشونت هم در دسترس شما هستند.

در هر لایه چند لینک بسازیم؟

همونطور که در لینک سازی چند مرحله ای، تعداد مشخصی برای لایه ها وجود نداره، در هر لایه هم تعداد مشخصی برای ساخت بک لینک وجود نداره. یعنی اینطور نیست که بگیم حتما در لایه اول، 20 تا بک لینک و در لایه دوم 100 تا و در لایه سوم 1000 تا بسازید. بلکه تعداد بک لینک ها به وضعیت هر سایت ارتباط داره. بهترین سبک، اجرای قدم به قدم و تدریجی و همیشگی هست. چون لینک سازی باید یک پروسه دائمی در فرآیند سئوی سایت باشه و نباید از یک زمانی به بعد فعالیت های لینک سازی قطع بشه.

بک لینک انبوه در لینک سازی چند لایه ای

وقتی ما صحبت از بک لینک انبوه می کنیم و ساختش رو در بسیاری از پروژه ها منع می کنیم، منظورمون لایه اول هست. ایجاد بک لینک انبوه در لایه اول به شدت دارای ریسک بوده و می تونه سایت شما رو خیلی سریع به حاشیه بکشونه. خصوصا اگه کیفیت لینک هایی که در لایه اول می گیرید پایین باشه. به همین دلیل سعی کنید در این لایه اقدام به ساخت بک لینک انبوه نکنید.

لینک سازی چند مرحله ای طبیعی و غیر طبیعی

با توجه به اینکه لایه های عقب‌تر، یعنی لایه ۳ به بعد، فاصله نسبتا زیادی با سایت اصلی یعنی سایت شما دارند، می تونید با خیال آسوده تری برای اون مراحل، در منابع مختلف بک لینک بسازید و نگران ریسکش نباشید. اما همونطور که در این مطلب توضیح داده شد، در صورتی که محدودیت بودجه ای ندارید، بهتره که لینک سازی چند لایه ای رو در همه لایه ها با بالاترین کیفیت انجام بدید.

میلاد صادقیان

علاقه بی نهایت من به مباحث وب، سئو و دیجیتال مارکتینگ باعث شد که نشونت فرصتی برای انتقال تجربیاتم به علاقمندان این حوزه باشه.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *