اول باید بدونیم متا تگ چیست و با مفهوم آن آشنا بشیم تا بتونیم بررسی کنیم چه تأثیری تو سئو داره. متا تگ ها محتوای یه صفحه رو توصیف میکنن و تو بخش Head کدهای HTML سایت قرار داده میشن. بهینه کردن متا تگ ها باعث خلاصه شدن محتوای صفحه شده، درنتیجه باعث خوشحالی موتورهای جستجو میشه. خوشحالی اونا به این دلیله که وقتی محتوا رو درک کنن، میتونن نتایج دقیقتری رو نسبت به نیاز و سرچ کاربر ارائه بدن. برای همین هر چی که بهینه باشه رو دوست دارن. برای آشنایی بیشتر، با ادامه این مطلب از نشونت با ما همراه باشین.
متا تگ ها در سئو چه تأثیری میذارن؟
بعد از اینکه متا تگ ها در رتبه بندی اهمیت پیدا کرد، برخی از مردم از این ویژگی سوء استفاده کردن تا در صفحات جستجو رتبه بگیرن. به همین دلیل گوگل اعلام کرد که استفاده از اونا دیگه تأثیری تو رتبه بندی نداره، ولی همچنان برای سئو مؤثر هست. بسیاری از افراد کلاً متا تگ ها رو فراموش کردن و دیگه ازش استفاده نکردن. شما عزیزان باید بدونین که حتی موتورهای جستجو از متا تگ ها خوششون میاد، زیرا اونا باعث میشن موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری از محتوای یه صفحه داشته باشن.
رعایت برخی از اصول سئو هزینهبر هست ولی خبر خوب برای شما اینه که ایجاد متا تگ ها هم بر سئو تأثیر میذارن و هم رایگانن و شما قرار نیست بابت اضافه کردن اونا در کدهای سایت هزینهای پرداخت کنین.
اگر این متا تگ ها رو در مکانهای مناسب به کار ببرین باعث تأثیر مثبت بر تجربه کاربری میشه.
درواقع متا تگ ها محتوای صفحه رو برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وبسایت توصیف می کنن.
اگه کلمات کلیدی باکیفیت رو در متا تگ ها قرار بدین گوگل بهاحتمال زیاد سایت شما رو تو نتایج جستجو بالا میاره و به شما کمک میکنه تا مورد توجه دیگران قرار بگیرین. درواقع متا تگ ها باعث میشن تا گوگل، محتوای سایت شمارو بهتر درک کنه تا وقتی که کاربر سرچ کرد بتونه صفحات مرتبط تری بهش نشون بده.
نحوه مشاهده متا تگ ها در سایت
برای مشاهده متا تگ ها و بهطورکلی برای اینکه متوجه بشین یک صفجه از متا تگ استفاده میکنه یا خیر، میتونین در هرجایی از صفحه کلیک راست کنین و گزینه View Page Source رو انتخاب کنین و یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl+U استفاده کنین. همچنین میتونین از ابزارهایی مثل سمراش و اسکریمینگ فراگ برای بررسی متا تگ ها استفاده کنین.
انواع متا تگ ها
در این بخش از سایت نشونت، مهمترین متا تگ ها رو با هم بررسی میکنیم:
متا تگ عنوان
مهمترین متا تگ، همین تگ عنوان هست که تأثیر بسیار زیادی تو سئو داره، حتی یه تغییر کوچیک در اون نتایج سرپ رو به هم میریزه.
در ادامه چندین راهکار برای بهینهسازی تگ عنوان بیان میکنیم:
طول عنوان بهینه بین ۵۵ تا ۶۴ کاراکتر هست، البته سعی کنین کمتر از ۶۰ کاراکتر باشه. شما عزیزان باید عنوان رو برای موتورهای جستجو و مخاطبها بهینه کنین.
- از عدد در تایتل استفاده کنین.
- کلمه کلیدی رو تو عنوان به کار ببرین.
- عنوان رو پر از کلمه کلیدی نکنین.
- حتماً از کلمات کلیدی طولانی تو تایتل استفاده کنین.
نکته: بهتره که کلمه کلیدی رو تو ابتدای عنوان یا نزدیک به ابتدا قرار بدین.
برخی از افراد کلاً کلمه کلیدی رو تو عنوان قرار نمیدن. این کار اشتباهی هست، چون کاربران وقتی عبارتی رو سرچ میکنن به دنبال عبارت مورد جستجوی خودشون هستن و اگر این عبارت رو پیدا نکنن احتمالاً تمایل کمتری برای کلیک دارن. همچنین حتماً عنوانها رو منحصربهفرد ایجاد کنین، تگهای عنوان تکراری حتی ممکنه باعث جریمه سایت شما بشه.
توضیحات متا
یکی دیگه از متا تگهای مفید، توضیحات متا هست که به موتورهای جستجو و کاربرانی که کلمه کلیدی هدف خودشون رو سرچ میکنن توضیح میده که محتوای صفحه نمایش داده شده تو سرپ در مورد چیه.
دقت کنین تگ توضیحات متا همیشه نمایش داده نمیشه و گاهی اوقات گوگل بخشی از متن رو انتخاب میکنه و به کاربر نشون میده. ولی توضیحات متای خودکار ممکنه مفید نباشه چون شاید یه قطعه از متن که هیچ ارزش محتوایی نداره برای کاربر تصادفی نمایش داده بشه. متا دیسکریپشن دقیقاً زیر عنوان تو صفحه سرپ یا صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشه.
پس شما سعی کنین خودتون متا دیسکریپشن Meta Description رو تولید کنین، درواقع یه مختصری از محتوای خود بنویسین که حاوی کلمات کلیدی و همچنین لانگ تیل کیورد یا کلمه کلیدی طولانی باشه. هرچند گوگل اعلام کرده که کلمه کلیدی موجود در توضیحات متا بر رتبه بندی تو نتایج گوگل تأثیری نداره ولی اگه شما کلمه کلیدی رو به کار ببرین، باعث میشه نرخ کلیک شما افزایش یافته و درنتیجه به طور غیرمستقیم رتبه شما نیز بهبود پیدا کنه. اگه شما در توضیحات متا، کلمه کلیدی رو استفاده کنین، وقتی کاربر اون کلمه رو جستجو میکنه بیشتر ترغیب میشه که روی لینک سایت شما کلیک کنه.
هرچند محدودیت گوگل ۱۵۸ کاراکتر برای کاربران دسکتاپ و ۱۲۰ کاراکتر برای کاربران تلفن همراه هست ولی معمولاً ۵۵ تا ۶۱ کاراکتر رو نمایش میده، پس در ۶۰ کاراکتر اول اطلاعات مهم خودتون رو بگنجونین.
متن جایگزین برای تصاویر
تگ Alt یا متن جایگزین برای هر تصویری ضروری است، چون از این طریق موتورهای جستجو متوجه محتوای تصویر شما میشن.
- متن جایگزین باید دقیق و واضح باشه
- از ۵۰ تا ۵۵ کاراکتر جایگزین استفاده کنین، یعنی درواقع حداکثر ۱۶ کلمه باشه.
- تصاویر رو بهینه کنین بدون افت کیفیت تا بارگذاری صفحه سریعتر بشه.
متا ربات Meta Robots
یکی دیگر از متا تگ ها، متا ربات هست که با بقیه تگ ها تفاوت داره.
این نوع متا تگ به موتورهای جستجو میگه که دقیقاً با صفحات شما چه کار کنه و حتی میتونه محتوایی که نمیخوایم نمایش داده بشه رو پنهان کنه.
مثلاً:
Index/Noindex
به موتورهای جستجو میگه که صفحات شمارو تو نتایج جستجو نمایش بده یا خیر.
Follow/Nofollow
به موتورهای جستجو میگه که ارزش و اعتباری به لینکی که دنبال میکنیم بده یا خیر.
قبل از اینکه از متا تگ ها استفاده کنین باید بدونین صفحه شما در مورد چیه و چه کسی باید اونو بخونه. در این صورت میتونیم اطلاعات بهتری در متا تگ ها قرار بدیم.
متا تگ Viewport
متا تگ Viwport مستقیماً هیچ ارتباطی به سئو نداره ولی اگر نباشه باعث آسیب به تجربه کاربری میشه. این نوع تگ چگونگی نمایش صفحات سایت رو تو دستگاههای مختلف با سایزهای متفاوت بر عهده داره.
متا نوع محتوای Meta content type
متا تگ Meta content type نوع محتوای داخل سایت رو مشخص میکنه.
اگر این متا تگ رو خالی بذارین هنگام رندر صفحه در مرورگر به مشکل میخورین. بنابراین وجود این نوع تگ ضروری هست و حتماً باید ازش استفاده کنین.
نکته پایانی
همانطور که گفتیم متا تگ ها نقش مؤثری در سئو و بهینهسازی سایت شما دارن و دلیل آن هم اینه که در مورد محتوای صفحه شما اطلاعات بیشتری به موتورهای جستجو میدن. درنتیجه میزان استقبال کاربران از سایت شما بیشتر میشه. پس از اینکه کلمه کلیدی رو به طور صحیح استفاده کردین و کار روی مقاله تموم شد، متا تگهای مهم و ضروری رو ایجاد کنین.
اگه تخصص و تجربه کافی برای افزودن متا تگ ها به محتوای خودتون ندارین، با نشونت تماس بگیرین تا با کمال میل به شما مشاوره های لازم رو ارائه بدن و در صورت نیاز، اجرای این کار رو هم برای شما بر عهده بگیرن.
هرگونه سؤال و یا تجربهای در خصوص استفاده از متا تگ ها دارین لطفاً از طریق دیدگاه ها با ما به اشتراک بذارید.
-
بک لینک وبلاگی رپورتاژی ایرانی
۱۵,۰۰۰ تومان- بک لینک از محتوای وبلاگ ایرانی
- حداکثر تعداد قابل سفارش: 400 رپورتاژ
- زمان انتشار مطابق استراتژی کاربران
- درج در وبلاگ های پارسی عمومی
- انتشار تدریجی جهت طبیعی سازی
- اجرا در امن ترین حالت ممکن
- گزارش بصورت لحظهای و آنلاین
- بدون امکان درج تصویر
- 5 تا 25 درصد تخفیف در تعداد بالا
-
لینک سازی جامع (پکیج طلایی)
۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان- 30 رپورتاژ خبری (مجله ای) اختصاصی
- 100 رپورتاژ وبلاگی ایرانی
- 50 بک لینک پروفایلی قوی لایه اصلی
- سوشیال بوکمارک و بلاگ پست خارجی
- تقویتی کامنتی، پروفایلی و ویکی
- ایجاد محتوای رایگان با ابزارهای پیشرفته
- زمان اجرا / 40 تا 50 روز (قابل تغییر)
- انتشار با نام نویسنده اختصاصی
- گزارش بصورت لحظهای و آنلاین
-
سرویس اکنون قابل ارائه نیست
اکانت Keyword Tool (کیورد تول)
۲۳۵,۰۰۰ تومان- فعالسازی به مدت یک ماه
- اشتراکی
- تک کاربره
- بدون محدودیت در آنالیز
- نمایش سرچ کلمات
- نمایش وضعیت ترند
- نمایش CPC میانگین
- نمایش وضعیت رقابت
- ویژه پلتفرم های مختلف
-
سرویس اکنون قابل ارائه نیست
کیوورد ریسرچ (سرویس برنزی)
۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان- مشاوره پیش از کیورد ریسرچ
- بررسی موضوعی سایت شما
- شامل 1 تا 3 کلمه کلیدی اصلی
- کشف کلمات کلیدی حوزه
- ارائه 500 کلمه کلیدی
- تفکیک کلمات کلیدی
- بررسی رقبای شما
- دسته بندی کلمات کلیدی
- ارائه استراتژی تولید محتوا
-
لینک سازی جامع (پکیج نقره ای)
۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان- 10 رپورتاژ خبری (مجله ای) اختصاصی
- 50 رپورتاژ وبلاگی ایرانی
- 50 بک لینک پروفایلی قوی لایه اصلی
- سوشیال بوکمارک و بلاگ پست خارجی
- تقویتی کامنتی، پروفایلی و ویکی
- ایجاد محتوای رایگان با ابزارهای پیشرفته
- زمان اجرا / 14 تا 18 روز (قابل تغییر)
- انتشار با نام نویسنده اختصاصی
- گزارش بصورت لحظهای و آنلاین
-
بک لینک مجله ای اختصاصی
۱۸۰,۰۰۰ تومان- بک لینک رپورتاژی مجله ای اختصاصی
- دائمی با تضمین ماندگاری یکساله
- قابلیت سفارش حداکثر 150 رپورتاژ
- قابلیت انتشار تدریجی رپورتاژها
- انتشار در دسته بندی اختصاصی
- بدون برچسبهای تبلیغاتی
- قابلیت درج ۱ تصویر (حداکثر 100kb)
- انتشار با نام نویسنده اختصاصی
- 10 تا 30 درصد تخفیف در تعداد بالا