کیورد استافینگ چیست؟ (Keyword Stuffing یا قاتل سئو)
اینکه محتوای ما رتبه بهتری داشته باشه و افراد بیشتری بتونن اون رو بخونن، یکی از هدفهای هر متخصص سئویی هست. راهکارهایی وجود داره که نویسنده باید اونارو حین تولید محتوا اعمال کنه. ولی هنوز هم افراد زیادی از کلمه کلیدی بارها و بارها تو محتوای خودشون استفاده می کنن. پر کردن محتوا با این کلمه کلیدیها رو کیورد استافینگ میگن که در این مطلب از سایت نشونت به بررسی مفهوم اون پرداخته و برای شما بیان میکنیم که چرا قاتل سئو محسوب میشه.
درواقع می تونین از چندین راهکار ساده استفاده کنین تا از کیورد استافینگ پیشگیری بشه و بتونین بهراحتی در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرین. با ما همراه باشین.
کیورد استافینگ چیست؟
به بیان ساده پر کردن محتوا با کلمات کلیدی رو کیورد استافینگ میگن. درواقع فرد سعی میکنه از راهکارهایی استفاده کنه که میانبر حساب بشه و بتونه رتبه بهتری بگیره. در حالیکه باید بدونه این تکنیکهای سیاه برای سئوی سایت مضر هست.
کیورد استافینگ برای کلمه کلیدی «بهترین گوشی سامسونگ» رو در ادامه بررسی میکنیم:
«اگه به دنبال بهترین گوشی سامسونگ هستین، دیگه به دنبال اون نباشین. شرکت ما بهترین گوشی سامسونگ رو ارائه می کنه. شما عزیزان میتونین بهترین گوشی سامسونگ رو از سایت ما خریداری کنین.
در اینجا چگالی کلمه کلیدی بهترین گوشی سامسونگ، بیشتر از حالت طبیعی و نرمال هست.
نکته: تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در محتوا وجود داره، تقسیم بر تعداد کل کلمات اون محتوا رو چگالی کلمه کلیدی میگیم.
افراد زیادی همچنان مثل گذشته از کیورد استافینگ به چندین روش استفاده میکنن که در ادامه شرح میدیم:
کیوورد استافینگ به صورت نامرئی
استفاده از کلمات کلیدی همرنگ پس زمینه: در این حالت کلمات کلیدی رو برای کاربر پنهان میکنن. شما باید بدونین که فقط از دید مخاطب پنهان میشه، ولی خزنده موتورهای جستجو میتونن این متنها رو ببینن و جریمه می کنن.
کیورد استافینگ قابل مشاهده
تکرار متن در کدهای صفحه، متن جایگزین آلت و متا تگها. برندهای مختلف فکر میکنن میتونن با این روشها موتورهای جستجو رو فریب بدن و به رتبه بالاتر برسن، ولی زهی خیال باطل! موتورهای جستجو هر دو تکنیک رو جریمه کرده، چه پنهانی و چه قابل مشاهده و سایت رو به رتبه پایینتر تنزل میدن.
5 علتی که کیورد استافینگ رو قاتل سئو محسوب میکنه
در ادامه ۵ دلیل برای شما بیان میکنیم تا متوجه بشین چرا استفاده بیش از حدِ کلمه کلیدی تو محتوا تأثیر بد روی سئو سایت شما میذاره.
جریمه کیورد استافینگ توسط موتورهای جستجو
درگذشته استفاده از کیورد استافینگ یک تکنیک رایج بود و برای افزایش رتبه از اون استفاده میکردن، ولی با گذشت زمان و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، اگه محتوا رو با کلمات کلیدی پر کنین جریمه میشین. حتی ممکنه گوگل، سایت شما رو بهطور کامل از صفحات نتایج حذف کنه و پنالتی بشین.
کیورد استافینگ کاربرپسند نیست
علاوه بر جریمه توسط گوگل، اگه محتوا رو پر از عبارات کلیدی کنین، خوندن محتوا بسیار دشوار میشه. مخاطب با دیدن محتوایی پر از کلمات کلیدی متوجه میشه که شما فقط برای موتورهای جستجو محتوا نوشتین و سریع سایت رو ترک میکنه. درنتیجه نرخ پرش افزایش پیدا میکنه و برای کاربران یک تجربه کاربری وحشتناک رقم میخوره.
آسیب به برند
از دیگر مضراتی که کیورد استافینگ برای سایت شما داره، همونطور که گفتیم کاربران وقتی با یه محتوای پر از کلمات کلیدی روبرو میشن، اعتمادشون رو به سایت شما از دست میدن و این مورد میتونه به برند شما آسیب بزنه.
غیرقابل اشتراک گذاری
شما میتونین در رسانههای اجتماعی خودتون رو معرفی کنین، درواقع پرسونال برندینگ کنین، مردم با شما بیشتر آشنا بشن و در نتیجه بتونین مشتری بیشتری جذب کنین. حال اگه محتوای شما، پر از کلیدواژه باشه، مردم اون رو تو شبکههای اجتماعی به اشتراک نمیذارن. زیرا معمولاً مردم تمایل دارن محتوایی رو share کنن که مفید باشه و اطلاعات موردنیاز کاربر رو فراهم کنه نه صرفاً یه سری کلمات که پشت سر هم تکرار شده.
دور شدن سایت از اهدافش
هرچند ممکنه کیورد استافینگ کمی وسوسهانگیز باشه و شما فکر کنین رتبه خوبی میگیرین، ولی درواقع اینطور نیست. چون هر سایتی باید یه هدفی رو دنبال کنه یا خدمترسانی باشه، یا آموزشی و جذبکننده خواننده باشه. وقتی شما صفحه رو پر از کلمات تکراری می کنین، اون سایت رو از این هدفها دور کرده و مشتریانش رو کاهش میدین.
۷ تکنیک مهم برای استفاده بهینه از کلمات کلیدی در محتوا
شما عزیزان میتونین از روشهای زیر استفاده کنین برای اینکه بتونین کلمه کلیدی رو به روش صحیح تو محتوا به کار ببرین. دقت کنین در این بخش از سایت نشونت می تونین از چندین راهکار ساده استفاده کنین تا از کیورد استافینگ پیشگیری بشه و بتونین بهراحتی در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرین.
به جای کیورد استافینگ طبیعی باشین
بهجای کیورد استافینگ و اینکه محتوا رو پر از کلمات کلیدی کنین، به طرز صحیح و طبیعی از کیوردهای محتوا استفاده کنین. همچنین محتوای باکیفیت که در بردارنده تمام دغدغههای مخاطب باشه تولید کنین.
درواقع در سرتاسر محتوا واژهای که انتخاب کردین رو به طور طبیعی و کاملاً مرتبط استفاده کنین. بههیچوجه از تکنیک کیبورد استافینگ استفاده نکنین. تراکم کلمات کلیدی رو زیر ۲ درصد نگه دارین. اگه از وردپرس استفاده میکنین، افزونه یوست میتونه تو این مورد به شما کمک کنه، ولی دقت کنین وابسته به این افزونه نشین و به حدی دانش کافی و تسلط داشته باشین تا حتی بدون توجه به این افزونه بتونین از کلمه کلیدی به طور طبیعی استفاده کنین.
بهبود استراتژی کلمه کلیدی
اینکه محتوایی بنویسین که بهتر از رقبای خودتون باشه و بتونه رتبه مناسبی در سرپ بگیره، نیاز به استراتژی مناسب برای انتخاب و استفاده از اون کلمات کلیدی دارین. بنابراین از نکاتی که در این مطلب از اساس نشونت بیان شده استفاده کنین و استراتژی صحیح خودتون رو بهبود بدین. فراموش نکنین موتورهای جستجو مانند گوگل از کیورد استافینگ خوششون نمیاد!
اختصاص یک کلمه کلیدی برای هر صفحه
شما عزیزان ابتدا باید یه کلمه کلیدی هدف رو انتخاب کنین. توجه داشته باشین که این عبارت حتماً با محتوای شما ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشه. کلمه کلیدی باید در سایت شما منحصر به فرد باشه. درواقع این کلمه رو تو صفحات دیگه خود بهعنوان عبارت اصلی به کار نبرین. چون در این هنگام با هم رقابت میکنن و گوگل گیج میشه که کدوم پیج رو برای شما بالا بیاره و یا به کدوم صفحه رتبه بده. همچنین دقت کنین عبارتی که انتخاب میکنین یه کلمه کلیدی کم رقابت و محبوب باشه تا بتونین رتبه خوبی در صفحات جستجو به دست بیارین.
استفاده از مترادف و لانگ تیل کیوردها
استفاده از مترادفهای کلمه کلیدی و واژههای طولانی به خزندههای موتورهای جستجو کمک میکنه تا به صفحه شما رتبه بهتری بده، چون میفهمه که محتوایی که نوشتین با کلمهی کلیدی که انتخاب کردین بسیار مرتبط هست.
لانگ تیل کیورد ها، عبارت کلیدی طولانی و خاصتری هستند که مرتبط با یک برند خاص یا محصول، خدمات و کسبوکار شما هستن. افرادی که این نوع عبارات رو جستجو میکنن، معمولاً نرخ تبدیل اونا بالاست و یا مشتریانی هستن که منجر به خرید میشن.
برای پیدا کردن این کلمات کلیدی طولانی و مرتبط میتونین از ابزارهای مختلفی مثل kwfinder و semrush استفاده کنین.
قرار دادن کلمه کلیدی در جایگاههای مختلف
درسته که گفتیم از تکنیک کیورد استافینگ استفاده نکنین، چون وقتی که شما محتوا رو پر از کلمه کلیدی می کنین درواقع کاربر رو فراری میدین و همچنین در این مطلب از سایت نشونت توضیح دادیم که چگونه کلمه کلیدی رو طبیعی به کار ببرین، ولی به این معنا نیست که شما این عبارتهای کلیدی رو فقط تو صفحه محتوای خود قرار بدین، بلکه باید تو مکانهای مختلف از اونا استفاده کنین تا سیگنالهای مثبت رو به موتورهای جستجو ارسال کنین. وقتی این کار رو میکنین موتورهای جستجو متوجه عبارت مورد نظر شما شده و بر روی این عبارت صفحه شما رو بالا میاره. دقت کنین شما علاوه بر محتوا باید کلمه کلیدی رو در عنوان صفحه، حداقل یه تیتر یا زیر عنوان، توضیحات متا، برچسب، حداقل یه تگ آلت تصاویر، پاراگراف اول و نزدیک به پایان محتوا قرار بدین. فقط دقت داشته باشین که زمانی از برچسب استفاده کنین که تسلط کافی به این موضوع داشته باشین، در غیر این صورت برچسب نزنین، برچسب نزنین…!!
سریع به اصل مطلب برسین
اگه میخواین محتوایی داشته باشین که در اون از کیورد استافینگ استفاده نشده باشه، طوری محتوا رو بنویسین که مستقیم باشه و از زبان مختصر استفاده کنین. درواقع وقتی کاربران محتوا رو اسکرول میکنن، بعد از زیر عنوانهای جذاب، سریع به اصل مطلب برسن تا چشم خواننده درگیر محتوا بشه. کلمه کلیدی رو در طول محتوا بیش از حد استفاده نکنین، اما می تونین به طور طبیعی به کار ببرین بهگونهای که محتوای شما بهقدری روون باشه که مردم بهراحتی بتونن اون رو بخونن.
اگه محتوای شما بهراحتی توسط کاربر خوانا باشه، هم موتورهای جستجو و هم مخاطبان از شما تشکر میکنن، کاربرها مدت زمان بیشتری در محتوای شما میمونن و صفحه شما هم در نتایج جستجو رتبه بهتری میگیره.
محتوای کامل و مفید بنویسین
وقتی کاربر یه کیوردی رو سرچ میکنه، هدف موتورهای جستجو اینه که محتوایی که با این کیورد کاملاً مرتبط و در عین حال مفید و کامله رو به کاربر نشون بده. بنابراین شما باید سعی کنین معمولاً بیشتر از ۳۰۰ کلمه بنویسین، درواقع محتوای شما جامع و کاملاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخاب شده باشه.
نکته پایانی
ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودین. حتماً تا الان متوجه شدین چرا کیورد استافینگ قاتل سئو محسوب میشه! بنابراین هنگام تولید محتوا بسیار محتاط باشین. اگه از کلمه کلیدی مد نظر خودتون بارها بدون دلیل استفاده کنین و درواقع تکنیک کیورد استافینگ رو به کار ببرین؛ نه تنها مشکلات زیادی برای سایت شما ایجاد میشه، بلکه موتورهای جستجو طبق الگوریتمهایی که دارن شما رو جریمه میکنن، رتبه شما رو کاهش میدن و یا اینکه ممکنه سایت شما کلاً از صفحه SERP حذف بشه. به همین دلیل حتی مشتریان خودتون رو از دست میدین.
بهجای اینکه کلمات کلیدی رو در حجم کمی از محتوا انبار کنین، راهکارهایی در این مطلب از مجله نشونت آموزش دادیم که محتوا رو با مطالب مفید و کاملاً مرتبط با نیاز کاربر افزایش بدین و چگالی کلیدواژهها رو در حد طبیعی نگه دارین. درواقع زمانی که کلمات کلیدی رو در محتوای طولانیتری قرار میدین، مشخصه که تراکم و یا چگالی آن عبارت کاهش پیدا میکنه. توسط این تکنیک و سایر روشهای ذکر شده، میتونین محتوا رو بهبود بدین و رتبه اون افزایش پیدا میکنه.
هر سؤال یا نظری دارین در انتهای این مقاله ثبت کنین. کارشناسان تیم نشونت در اسرع وقت با کمال میل پاسخگوی شما هستن.
-
نگارش محتوای متنی
تماس بگیرید- تولید محتوای متنی با رعایت اصول سئو
- به صورت نگارش از صفر یا بازنویسی
- محتوای یونیک و یکتا
- ویژه تولید محتوا برای مقالات سایت ها
- ویژه تولید محتوا برای رپورتاژها
- ویژه تولید محتوای پروژههای لینک سازی
- ویراستاری شده از نظر املائی
- ویراستاری شده از نظر تایپی
- ویراستاری شده از نظر نگارشی
سلام
ممنون از مقاله خوبتون
ولی من سایتهایی رو دیدم که روش کیوورد استافینگ رو انجام دادن و رتبه هم گرفتن. به نظر میرسه زیاد این مساله مهم نیست.
سلام
بله استثنا هم وجود داره و این نشان دهنده این هست که فاکتورهای مختلفی توی سئو موثر هستن و یک فاکتور به تنهایی نمیتونه سایتی رو بالا یا پایین ببره.